Verklaring van www.rdmaasland.nl

Status toegankelijkheid https://www.rdmaasland.nl

Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 25-07-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website www.rdmaasland.nl.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland is beschikbaar via de link https://www.rdmaasland.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland gepubliceerde informatie blijkt dat de website www.rdmaasland.nl gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland is gevorderd met de toegankelijkheid van www.rdmaasland.nl en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 25-07-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland .
Functie: Directeur.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 25-07-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via communicatie@rdmaasland.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland

 

 

 

 

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-03-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website www.rdmaasland.nl : voldoet gedeeltelijk

De website www.rdmaasland.nl is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.rdmaasland.nl/file/rapport-herinspectie-rdmaasland-nl-mei-2023.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 12-05-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.rdmaasland.nl/maasgouw/inwoners/inzamelen-scheiden/afvalabc staan een aantal decoratieve iconen. Doordat deze een aria-label (bijvoorbeeld “icon-waste-typeasbest”) hebben op het svg-element, worden ze wel voorgelezen door voorleessoftware. Deze iconen zijn decoratief en kunnen dus beter geen aria-label hebben, zodat ze genegeerd kunnen worden door hulpsoftware. Het toevoegen van een aria-hidden="true" attribuut zorgt ervoor dat ze helemaal genegeerd zullen worden door hulpsoftware. Het aria-label kan dan verwijderd worden.

      Het volgende is geconstateerd tijdens de herinspectie: In het volgende PDF-document staat op de eerste en laatste pagina het logo van RD Maasland. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief. Op de eerste pagina staat dit wel als tekst naast de afbeelding. Dat zou daar dus als alternatief kunnen dienen, maar dan moet de afbeelding als achtergrondafbeelding of als decoratief gemarkeerd worden. Op die manier kan de afbeelding genegeerd worden en dat is nu niet het geval. https://www.rdmaasland.nl/file/rd-maasland-algemene-inkoopvoorwaarden.pdf

    • Gevolg:

      decoratieve iconen en logo's worden door hulpsoftware voorgelezen terwijl dit niet nodig is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De aria-labels van de decoratieve iconen worden verwijderd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:
      1. een zin is onterecht opgemaakt met het em-element
      2. Een PDF-document is niet getagd
      3. een PDF-document is wel getagd, maar is niet goed gestructureerd
    • Gevolg:
      1. er wordt onterecht nadruk gegeven aan een woord
      2. de hulpsoftware kan niet bepalen wat koppen, lijsten en dergelijke zijn
      3. de lijstonderdelen zijn niet goed onderscheiden
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Het em-element wordt aangepast De PDF's worden opnieuw getagd

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  3. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      autocomplete in contactformulier moet straat en huisnummer onderscheiden

    • Gevolg:

      er wordt alleen om straat gevraagd, maar er wordt door autocomplete straat en huisnummer ingevuld

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      het huisnummer wordt toegevoegd aan het invoerveld

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  4. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Als de website wordt bekeken bij een breedte van 1280 pixels en als ingezoomd wordt tot 200%, is niet alle content of functionaliteit meer beschikbaar.

    • Gevolg:

      Als er is ingezoomd, zijn de opties contrast en keuze gemeente niet meer te bereiken, omdat deze onderaan in het mobiele menu staan en er in het menu niet naar beneden kan worden gescrold of genavigeerd. Dit is een verlies van functionaliteit.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      het mobiele menu scrollbaar maken

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  5. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      contrast van niet-tekstuele elementen voldoet niet bij één icoon

    • Gevolg:

      onvoldoende zichtbaar voor mensen met visuele beperking

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Bekeken wordt om de iconen door een andere versie met meer contrast.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  6. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Titels PDF documenten voldoen niet

    • Gevolg:

      de titel wordt niet goed voorgelezen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      herbenoemen PDF titels

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  7. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Als de website ingezoomd wordt bekeken, bijvoorbeeld met 200% en bij 1280 x 1024, staat het hoofdmenu achter de menu-knop (icoon met drie liggende streepjes). Deze klapt een lijst met menu-onderdelen uit. De meeste problemen met de focusvolgorde die hier in zaten, zijn nu opgelost en dat is goed. Er is nog wel een probleem aanwezig, namelijk dat de focus na het menu-onderdeel "Scholen" naar de knop gaat om het menu mee te sluiten ("X").

    • Gevolg:

      Het selectelement om de gemeente mee te selecteren en de contrastknop worden overgeslagen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      deze elementen moeten de focus krijgen en daarna pas de knop om het menu mee te sluiten

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  8. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Als de website ingezoomd wordt bekeken, bijvoorbeeld met 200% en bij 1280 x 1024, staat het hoofdmenu achter de menu-knop (icoon met drie liggende streepjes). Als het menu dicht wordt gelaten en er voorbij het zoekveld en de zoek-knop wordt genavigeerd, gaat de focus naar het select-element en de contrastknop in het menu voordat deze naar het volgende interactieve element op de pagina komt.

    • Gevolg:

      de focus is niet zichtbaar als deze zich achter het gesloten menu bevindt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Focus wordt aangepast

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  9. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      geen duidelijke foutmeldingen, maar instructies

    • Gevolg:

      onduidelijk

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      foutmeldingen worden herbenoemd

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  10. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      placeholdertekst

    • Gevolg:

      tekstlabel verdwijnt op het moment dat tekst is ingevoerd

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      er wordt een floating label ingevoerd

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  11. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      er gebruik wordt gemaakt van verborgen radiobuttons via display:none.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware kan bij deze afbeeldingen de status (geselecteerd of niet geselecteerd) niet bepalen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      radiobuttons worden vervangen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeenschappelijke regeling Reinigingsdienst Maasland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209