Verklaring van Mijn Stad Holland (website)
Status toegankelijkheid https://mijn.stadholland.nl
Stad Holland Zorgverzekeraar is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op
07-06-2024
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Stad Holland Zorgverzekeraar
streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Mijn Stad Holland (website).
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door Stad Holland Zorgverzekeraar gepubliceerde informatie blijkt dat de website Mijn Stad Holland (website) gedeeltelijk voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Stad Holland Zorgverzekeraar is gevorderd met de toegankelijkheid van en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op
13-11-2023
getekend voor
'gezien en akkoord'
door een tekenbevoegd functionaris van Stad Holland Zorgverzekeraar.
Functie: Voorzitter Raad van Bestuur.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 07-06-2024.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via toegankelijkheid@stadholland.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.stadholland.nl/Consumenten/klantenservice/klacht/klachtenformulier.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website https://mijn.stadholland.nl: voldoet gedeeltelijk
De website is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Stad Holland Zorgverzekeraar dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://www.stadholland.nl/-/media/documenten/sh/toegankelijkheid/Mijn-Stad-Holland-inspectie-rapport-WCAG
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 30-05-2023
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Scope van het onderzoek:
- "Onderdeel 1
- Alle pagina's op mijn.test.stadholland.nl Onderdeel 2
- Alle pagina's op aanmelden.stadholland.nl (URI-basis) Onderdeel 3
- Niet de kantoorbestanden van vóór 23 september 2018, tenzij ze deel uitmaken van een administratief proces (wettelijke uitzondering voor de overheid) Onderdeel 4
- Niet de audio- en videobestanden die vóór 23 september 2020 op het digitale kanaal zijn geplaatst (wettelijke uitzondering voor de overheid)
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- https://www.stadholland.nl/-/media/documenten/sh/toegankelijkheid/Mijn-Stad-Holland-inspectie-rapport-WCAG
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Stad Holland Zorgverzekeraar dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
De website https://mijn.stadholland.nl voldoet niet aan de volgende succescriteria:
- SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
- SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
- SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
- SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
- SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
- SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
- SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
- SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
- SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
- SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
- SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
- SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
- SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
- SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
- SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
- SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
- SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
Voortgang
Stad Holland Zorgverzekeraar werkt aan het oplossen van de gevonden afwijkingen. De volgende afwijkingen zijn volgens Stad Holland Zorgverzekeraar inmiddels opgelost:
- SC
1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
- Opgelost op: 01-01-2024
- Genomen maatregelen:
De semantiek van de elementen is aangepast
- SC
1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
- Opgelost op: 01-01-2024
- Genomen maatregelen:
De correcte autocomplete attributen zijn toegevoegd.
- SC
1.4.12 - Tekstafstand [niveau AA]
- Opgelost op: 01-01-2024
- Genomen maatregelen:
De pagina's zijn gelopen met de juiste stijleigenschappen en de gebreken zijn opgelost.
- SC
2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
- Opgelost op: 01-01-2024
- Genomen maatregelen:
We hebben link vervangen door een button.
- SC
2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
- Opgelost op: 01-01-2024
- Genomen maatregelen:
De links zijn uitgebreid met met extra informatie die aangeven wat ze doen.
- SC
2.5.3 - Label in naam [niveau A]
- Opgelost op: 01-01-2024
- Genomen maatregelen:
Het accessible label bevat het woord 'printen'.
Alternatieven
In de tussentijd biedt Stad Holland Zorgverzekeraar de volgende alternatieven aan bezoekers die last hebben van de
afwijkingen die nog niet zijn opgelost:
De dienstverlening van Stad Holland is erop gericht dat onze (potentiële) verzekerden ons kunnen bereiken en/of informatie kunnen ontvangen op de door hen gewenste manier. Wij maken gebruik van verzekeringsadviseurs die onze klanten adviseren. Onze klanten kunnen ook telefonisch, per post, of digitaal gebruikmaken van onze dienstverlening. Waar de website nog niet volledig toegankelijk is, zijn we altijd op bovenstaande manieren te benaderen.
Maatregelen
Stad Holland Zorgverzekeraar neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen:
In ons ontwikkelproces borgen we dat digitale toegankelijkheid continu onder de aandacht is. O.a. door gebruik te maken van designers die de UX bewaken en software-testers die het onder de aandacht hebben. Daarnaast bestaat intern een gilde van collega’s dat o.a. het belang van digitale toegankelijkheid uitdraagt en kennis hierover proactief deelt in de organisatie. Voor onze medewerkers die werken aan onze websites/app organiseren we trainingen met betrekking tot toegankelijke webcontent. De oplossingen voor bevindingen vanuit de audit worden actief mee gepland in het ontwikkelproces.
Op 01-06-2025 zal de website https://mijn.stadholland.nl volledig voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard.
Onevenredige last
De maatregelen die Stad Holland Zorgverzekeraar heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240911