Verklaring van Raadsinformatiesysteem Woerden

Status toegankelijkheid https://gemeenteraad.woerden.nl/

Gemeente Woerden is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 07-10-2020

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Woerden streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Raadsinformatiesysteem Woerden.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Woerden is beschikbaar via de link https://www.woerden.nl/inwoners/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet niet

De website Raadsinformatiesysteem Woerden van Gemeente Woerden voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2022.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 07-10-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Woerden.
Functie: Griffier.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 07-10-2020.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via raadsgriffie@woerden.nl of bel naar 14 0348.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u [contact opnemen met de Nationale Ombudsman].

Aanvullende informatie van Gemeente Woerden

Het raadsinformatiesysteem wordt in de basis ingericht door de leverancier. Deze draagt zorg voor een toegankelijke techniek en de leverancier heeft hierin al stappen gezet. Het systeem is getest door de leverancier en op de meeste technische punten voldoet het inmiddels. De overige punten worden dit jaar opgepakt. Het onderzoeksrapport vanuit de leverancier is echter niet beschikbaar waardoor het niet mogelijk is deze toegankelijkheidsverklaring in te vullen en aan te geven  aan welke criteria we nog niet voldoen. Hier treft u een verklaring aan van de leverancier met toelichting van de punten waarop het systeem nu nog niet voldoet.

De huisstijl van de site, de content en de documenten zijn in eigen beheer. We pakken hierin eerst de meest urgente stappen op voordat we overgaan tot een eigen onderzoek voor de site zodat we  deze verklaring preciezer kunnen invullen. De status D die hier nu uit de verklaring komt, is in de praktijk dus een C of mogelijk B gezien de stappen die de leverancier al heeft gezet. Zodra we voldoende stappen hebben gezet met de zaken in eigen beheer laten we een onderzoek uitvoeren om dit aantoonbaar in deze verklaring mee te nemen.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2022.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Raadsinformatiesysteem Woerden : voldoet niet

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Raadsinformatiesysteem Woerden is nog niet onderzocht.

  • Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
  • Niet Oké. er is geen toegankelijkheidsonderzoek gepland

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

(onbekend is welke afwijkingen er zijn)

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      De hoeveelheid en diversiteit van de documenten die via de site ontsloten wordt, is te groot om dit (op korte) termijn toegankelijk te realiseren.

    • Oorzaak:

      De site betreft een raadsinformatiesysteem. Middels dit systeem worden alle documenten gericht aan de gemeenteraad ontsloten. Deze documenten worden ook door inwoners ingezonden. Dit gebeurt meestal digitaal per mail of (in ontoegankelijke) pdf's. Sommige documenten worden per post ingezonden en worden gescand.

    • Gevolg:

      Een aanzienlijk deel van de documenten is niet of alleen met een onevenredig grote inspanning om te zetten naar digitaal toegankelijke documenten.

    • Alternatief:

      Voor die documenten is vaak geen alternatief beschikbaar en ze dienen wel openbaar gepubliceerd te worden.

    • Maatregel:

      We kiezen voor een prioritering in het toegankelijk maken van documenten. Daarbij hanteren we de volgende richtlijnen:

      1. documenten vanuit griffie en raad (vanuit onszelf) zijn altijd toegankelijk
      2. documenten vanuit de gemeentelijke organisatie worden toegankelijk aangeleverd
      3. documenten van derden maken we toegankelijk indien het documenten betreft die een grote urgentie/attentiewaarde hebben en waarschijnlijk door relatief veel mensen opgevraagd worden. Ook zullen we derden verzoeken documenten zoveel mogelijk digitaal toegankelijk (of in 'makkelijk om te zetten' formats) aan te leveren. Dit zal echter niet altijd gebeuren. Dit houdt in dat een deel van de documenten ontoegankelijk zal zijn bij publicatie. Hiertoe bieden we op de site aan dat we die documenten op aanvraag toegankelijk aanbieden indien mogelijk.
      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Zie de maatregel zelf: de tijdsbelasting van onze medewerkers om alle documenten bij voorbaat om te zetten naar digitale documenten (voor zover al mogelijk) staat niet in verhouding tot het gebruik van deze documenten. Daarom kiezen we voor een prioritering en verder werken we op aanvraag.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2021
  2. Medewerkers beschikken over ontoereikende kennis en/of vaardigheden
    • Beschrijving van het issue:

      Medewerkers beschikken op dit moment nog niet over de kennis en vaardigheden om documenten toegankelijk beschikbaar te maken.

    • Oorzaak:

      Hier is tot op heden nog geen training voor geweest.

    • Gevolg:

      Documenten zijn nu niet toegankelijk.

    • Alternatief:

      Op dit moment niet voorhanden.

    • Maatregel:

      Medewerkers gaan een training volgen om documenten die we zelf maken structureel toegankelijk te kunnen publiceren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2021
  3. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      Gebrek aan urgentie enerzijds en de hoge kosten anderzijds waren tot op heden reden om de uitzendingen van de raad niet te laten ondertitelen.

    • Oorzaak:

      Op het raadsinformatiesysteem worden de vergaderingen van de raad live uitgezonden en zijn achteraf video- en audiobeelden beschikbaar. Dit zijn de platte opnames uit de raadszaal. Mogelijkheden tot ondertiteling zijn kostbaar en staan nog redelijk in de kinderschoenen (de kwaliteit was tot voor kort matig).

    • Gevolg:

      De opnames van vergaderingen worden niet ondertiteld of in tekst uitgeschreven.

    • Alternatief:

      Een actie- en besluitenlijst is van elke vergadering wel beschikbaar. Deze zal uiterlijk vanaf 2021 in een digitaal toegankelijk document beschikbaar zijn.

    • Maatregel:

      In 2021 verkennen we opnieuw de kwaliteit en kosten van mogelijkheden voor ondertiteling.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2021

Onevenredige last

Gemeente Woerden geeft aan nog niet aan alle eisen uit het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid te voldoen, omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. Onder het kopje afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard wordt dit door Gemeente Woerden nader toegelicht. Zoek op 'De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last'.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240424