Verklaring van Oranjekwartier Deventer

Status toegankelijkheid https://oranjekwartier.deventer.nl/

Gemeente Deventer is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 08-10-2024

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing ontoereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Deventer streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Oranjekwartier Deventer.

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Deventer gepubliceerde informatie blijkt dat de website Oranjekwartier Deventer gedeeltelijk voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Deventer is gevorderd met de toegankelijkheid van en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 18-09-2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Deventer.
Functie: Burgemeester.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 08-10-2024.

Feedback en contactgegevens

Ervaart u problemen met het gebruiken of bedienen van een van onze websites of applicaties? Of heeft u een vraag of een opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0570 of stuur een mail naar webredactie@deventer.nl. 

Op werkdagen ontvangt u binnen 48 uur een reactie. 

 

Klacht over de gemeente? 

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw vraag of opmerking? Of bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? U kunt dan een klacht indienen. Op de pagina Klacht over de gemeente indienen | Deventer.nl

Aanvullende informatie van Gemeente Deventer

Toegankelijkheidsbeleid

De gemeente Deventer zet zich in voor een inclusieve samenleving, zoals vastgelegd in het bestuursakkoord Dichtbij, Betrokken & Bevlogen (2022-2026). We streven naar digitaal toegankelijke websites waarmee iedereen eenvoudig toegang heeft tot gemeentelijke diensten en informatie. Dit houdt in dat relevante informatie over onze dienstverlening digitaal beschikbaar is en aanvragen op elk gewenst moment kunnen worden ingediend. Digitalisering draagt bij aan onze ambitie om open, transparant en toegankelijk te zijn voor al onze inwoners en bedrijven.

Onze dienstverlening is gebaseerd op de principes van toegankelijkheid en inclusiviteit, zodat iedereen onze digitale omgeving als "dichtbij en persoonlijk" ervaart. We volgen de WCAG-richtlijnen en integreren toegankelijkheid vanaf de start in het ontwerp- en ontwikkelproces van onze digitale diensten. Daarnaast streven we naar voortdurende verbetering door regelmatig te evalueren en te testen op toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. We communiceren transparant over onze toegankelijkheidsdoelen, voortgang en uitdagingen, en nemen verantwoordelijkheid voor het oplossen van problemen.

Voortgang

De gemeente is momenteel bezig met de aanbesteding van een nieuw Content Management Systeem (CMS) voor de hoofdwebsite deventer.nl.  De website Oranjekwartier wordt in het eerste kwartaal van 2025 opgeheven. De technische toegankelijkheidsproblemen van de website zullen niet meer worden aangepast. Wij  hebben besloten niet verder te investeren in de toegankelijkheid van de techniek. Echter, we blijven ons inspannen om de content zo toegankelijk mogelijk te maken.

Onderbouwing verklaring 

De techniek van deze website is niet getoetst, omdat de website Oranjekwartier een subsite is van de hoofdwebsite https://www.deventer.nl/. Deze hoofdwebsite en de bijbehorende subsites worden in het eerste kwartaal van 2025 overgezet naar een nieuw CMS, wat voldoe aan alle toegankelijkheidseisen. Om die reden investeren we niet meer in technische toegankelijkheidsverbeteringen voor deze website. We blijven echter wel verantwoordelijk voor het toegankelijk publiceren van de content en zorgen ervoor dat de website voor onze gebruikers zo toegankelijk mogelijk blijft totdat deze wordt opgeheven.

 

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website https://oranjekwartier.deventer.nl/: voldoet gedeeltelijk

De website is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Deventer dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.oranjekwartierdeventer.nl/documenten-oranjekwartier-deventer/wcag-2-1-rapport-contentonderzoek-oranjekwartier-deventer.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 12-12-2023
      • Onderzoek uitgevoerd door: de overheidinstantie zelf
      • Scope van het onderzoek:
        • In dit deelonderzoek is de volledige website www.oranjekwartierdeventer.nl meegenomen. De website bestaat uit slechts een aantal pagina’s en afbeeldingen, een paar pdf’s en een formulier. Al deze elementen zijn onderzocht.
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Deventer dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

De website https://oranjekwartier.deventer.nl/ voldoet niet aan de volgende succescriteria:

  • SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
  • SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
  • SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
  • SC 1.3.3 - Zintuiglijke eigenschappen [niveau A]
  • SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
  • SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
  • SC 1.4.5 - Afbeeldingen van tekst [niveau AA]
  • SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]

Alternatieven

In de tussentijd biedt Gemeente Deventer de volgende alternatieven aan bezoekers die last hebben van de afwijkingen die nog niet zijn opgelost:
1. Telefonische ondersteuning: Gebruikers kunnen contact opnemen met ons klant contact centrum via telefoon 14 0570 voor hulp bij het navigeren op de website of het krijgen van informatie. 2. E-mail We bieden ondersteuning via e-mail, zodat gebruikers snel antwoord kunnen krijgen op hun vragen. 3. Fysieke loketten: Voor bezoekers die de voorkeur geven aan persoonlijk contact, zijn er fysieke loketten beschikbaar waar ze terecht kunnen voor hulp. 4. Toegankelijke documenten: Nog niet alle documenten en formulieren zijn beschikbaar in toegankelijke formaten. Samen met de gebruiker bekijken we wat zij nodig hebben en zorgen wij voor een passende, toegankelijke, oplossing. 5. Begeleiding op afspraak: Bezoekers kunnen een afspraak maken voor persoonlijke begeleiding bij het gebruik van onze digitale diensten. 6. Feedback mechanisme: Op onze websites hebben we een feedbackmechanisme geïmplementeerd waarmee bezoekers problemen kunnen melden en suggesties kunnen doen voor verbeteringen.

Maatregelen

Gemeente Deventer neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen:
1. Regelmatige toegankelijkheidsonderzoek: We voeren periodieke onderzoeken uit om de toegankelijkheid van onze digitale diensten te evalueren en te verbeteren. 2. Gebruikerstesten: We betrekken gebruikers met verschillende beperkingen bij het testen van onze websites en applicaties om praktische feedback te verzamelen. 3. Training en bewustwording: We zijn bezig met het ontwikkelen van een opleidingsplan voor onze medewerkers. Wij vinden het belangrijk dat zij regelmatig training krijgen over digitale toegankelijkheid en hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan het maken van toegankelijke informatie. 4. Samenwerking met experts: We werken samen met toegankelijkheidsexperts en organisaties om onze diensten continu te verbeteren. 5. Technische aanpassingen: We implementeren technische oplossingen, zoals verbeterde navigatie, alternatieve tekst voor afbeeldingen, en compatibiliteit met schermlezers. 6. Feedback mechanisme: Op onze websites hebben we een feedback mechanisme waarmee gebruikers problemen kunnen melden, zodat we snel kunnen reageren en oplossingen kunnen implementeren. 7. Documentatie en richtlijnen: We ontwikkelen en onderhouden informatie en tools op ons intranet over toegankelijkheid, die door medewerkers gebruikt kunnen worden. Dit is een continu proces wat niet gekoppeld is aan een deadline. Elk jaar bekijken we opnieuw wat onze doelen en uitdagingen zijn.

Op 31-12-2024 zal de website https://oranjekwartier.deventer.nl/ volledig voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard.

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Deventer heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240911