Verklaring van Mijn RDI
Status toegankelijkheid https://mijn.rdi.nl/
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 19-06-2023
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Mijn RDI.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur is beschikbaar via de link https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl
Nalevingsstatus: voldoet niet
De website Mijn RDI van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 01-09-2024.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 19-06-2023 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.
Functie: Hoofd directie Bestuur, Juridische zaken en Communicatie.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 19-06-2023.
Feedback en contactgegevens
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur werkt er hard aan om het klantportaal voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken.
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan, neem dan contact met ons op. Dit kan onder meer het geval zijn bij de pdf's die in het klantportaal staan.
Wat kunt u van ons verwachten?- Binnen 3 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u [contact opnemen met de Nationale Ombudsman].
Aanvullende informatie van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-09-2024.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- De status van de website Mijn RDI : voldoet niet
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
De toegankelijkheid van de website Mijn RDI is nog niet onderzocht.
- Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
- Niet Oké. er is geen toegankelijkheidsonderzoek gepland
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
(onbekend is welke afwijkingen er zijn)
Andere toegankelijkheidsissues
- Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
- Beschrijving van het issue:
Uit de initiële impact analyse is gebleken dat PDF documenten in het klantportaal nog niet geheel digitaal toegankelijk zijn, o.a. is vastgesteld dat tabvolgorde en kleurencontrast nog niet voldoen. Daarnaast moet de digitoegankelijkheid van de gebruikersschermen in het klantportaal worden onderzocht.
- Oorzaak:
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur zit in een digitale transitie naar zaakgericht werken.
- Gevolg:
De focus heeft gelegen op het digitaliseren van werkprocessen.
- Alternatief:
Loopt iemand tegen een issue met toegankelijkheid aan dan kan er contact opgenomen worden met het Klantcontactcentrum.
- Maatregel:
Om de website toegankelijk te maken, stelt de RDI een projectleider aan. Deze zorgt ervoor dat digitale toegankelijkheidsonderzoeken worden uitgevoerd door een externe leverancier en dat de benodigde technische/content aanpassingen worden geïmplementeerd. Digitoegankelijkheid heeft aandacht binnen de doorontwikkeling van de systemen die generiek voor het zaakgericht werken worden ontwikkeld voor de RDI. De technische impact zal worden meegenomen in de planningen voor de doorontwikkeling van de portalen die de RDI in gebruik heeft. De eerste organisatorische maatregelen zijn daarmee genomen om van MijnRDI een digitaal toegankelijk klantportaal te maken dat ondersteuning biedt aan mensen met een beperking.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-09-2024
- Beschrijving van het issue:
Onevenredige last
De maatregelen die Rijksinspectie Digitale Infrastructuur heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240424