Verklaring van DTenV Portaal

Status toegankelijkheid https://portaal.dienstterugkeerenvertrek.nl

Dienst Terugkeer en Vertrek is wettelijk verplicht om dit kanaal te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van dit kanaal is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 20-08-2024

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Dienst Terugkeer en Vertrek streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van dit kanaal .

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Dienst Terugkeer en Vertrek gepubliceerde informatie blijkt dat dit kanaal gedeeltelijk voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Dienst Terugkeer en Vertrek is gevorderd met de toegankelijkheid van en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om dit kanaal toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 20-08-2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Dienst Terugkeer en Vertrek.
Functie: Algemeen directeur.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 20-08-2024.

Feedback en contactgegevens

DTenV streeft ernaar het intranet zo toegankelijk mogelijk te maken. Een toegankelijke website is voor alle doelgroepen beter te gebruiken. Hiervoor gelden de functioneel-technische en redactionele toegankelijkheidseisen (voorheen: webrichtlijnen) voor websites van de overheid.

Toegankelijkheid is belangrijk voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld iemand die slechtziend of kleurenblind is, geen muis kan bedienen of slecht hoort. Maar dat niet alleen. Door de toegankelijkheidseisen te volgen is ons intranet gebruiksvriendelijker voor iedereen en is content geschikt voor allerlei apparaten, bijvoorbeeld ook op een smartphone of tablet.

 

Zo werken wij aan toegankelijkheid

DTenV Portaal werkt met het content management systeem Harmonics van Winkwaves. Elke update van de software is getest op toegankelijkheid. Daarnaast wordt Harmonics jaarlijks geaudit op de toegankelijkheidseisen. Winkwaves Harmonics voldoet nog niet volledig aan WCAG 2.1 AA, maar heeft een structureel proces om de afwijkingen te inventariseren. Voor de geïnventariseerde afwijkingen is een plan om die op te lossen. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de toegevoegde content. De toegankelijkheidschecker in de editor (het mens-icoon in de menubalk) helpt om toegankelijke content te creëren. Zorg bij het plaatsen van informatie voor begrijpelijke en scanbare teksten, duidelijke linkteksten en bestandsnamen, en een tekstalternatief voor beeld. Belangrijk is ook kleurgebruik, contrast en de structuur van de informatie.

Vanuit Communicatie ondersteunen we collega’s bij het toegankelijk aanbieden van informatie en bestanden op het intranet. Daarnaast bekijken de community managers regelmatig in hoeverre de inhoud die wordt geplaatst voldoet aan de toegankelijkheidseisen.

 

DTenV Portaal voldoet nog niet helemaal

In het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is bepaald dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen en daarover verantwoordelijkheid moeten afleggen in een gepubliceerde toegankelijkheidsverklaring. Deze toegankelijkheidsverklaring is te vinden als bijdrage op het intranet. Hierin is te lezen dat we nog niet volledig voldoen aan de eisen.

Er is in elk geval nog werk aan de winkel als het gaat om het toegankelijk aanbieden van bestanden. Op ons intranet staan honderden bestanden en die voldoen in een groot deel van de gevallen nog niet aan de digitoegankelijkheidseisen:

  • De rijksbrede templates die wij gebruiken voldoen nog niet. En dus voldoen ook de documenten die hiermee zijn gemaakt niet. JIO is bezig met het overnemen van het contract van DocSys Web om de dienstverlening te kunnen continueren. Er wordt uitgezocht hoe we wat de mogelijkheden zijn van het systeem en welke afdeling eigenaar is/wordt. Daarna zullen onze wensen worden ingebracht.
  • Ook andere bestanden voldoen soms niet. We analyseren om welke bestanden dit gaat en hoe we deze informatie toegankelijk gaan aanbieden (pdf of open document-formaat). Medewerkers worden voorzien van richtlijnen voor het aanleveren van Word-documenten die eenvoudig kunnen worden omgezet naar toegankelijke pdf's.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van dit kanaal https://portaal.dienstterugkeerenvertrek.nl: voldoet gedeeltelijk

Dit kanaal is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Dienst Terugkeer en Vertrek dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/kenniscafe.net/audit/
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 06-11-2023
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Scope van het onderzoek:
        • Binnen de scope van het onderzoek valt: De techniek van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com. Buiten de scope van het onderzoek valt: Widgets van derden. De content en de huisstijl van het Harmonics intranet platform op de omgeving digitoegankelijk.winkwaves.com. Enkel contrastwaarden van technische elementen die los staan van de huisstijl zijn beoordeeld. Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website. Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Dienst Terugkeer en Vertrek dat dit kanaal gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

Dit kanaal https://portaal.dienstterugkeerenvertrek.nl voldoet niet aan de volgende succescriteria:

  • SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
  • SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
  • SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
  • SC 1.4.5 - Afbeeldingen van tekst [niveau AA]
  • SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
  • SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
  • SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
  • SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
  • SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
  • SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
  • SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
  • SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
  • SC 3.3.3 - Foutsuggestie [niveau AA]
  • SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
  • SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]

Alternatieven

In de tussentijd biedt Dienst Terugkeer en Vertrek de volgende alternatieven aan bezoekers die last hebben van de afwijkingen die nog niet zijn opgelost:
DTenV is een relatief kleine organisatie met afdelingen verspreid over het land. Als mensen tegen problemen aanlopen kunnen zij een collega raadplegen van hun afdeling of contact opnemen met het Team Communicatie via e-mail of telefoon. Onze mailbox wordt dagelijks bemenst.

Maatregelen

Dienst Terugkeer en Vertrek neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen:
De problemen die naar voren zijn gekomen in het rapport dat hier wordt beschreven, worden opgepakt door de leverancier. Er is een extra audit gepland in 2024. Tot einde 2024 zal er structureel aandacht worden gegeven aan het oplossen van de bevindingen uit die audit. Begin volgend jaar (eind januari 2025) zal er opnieuw een audit plaatsvinden. Het streven is om na de hertest van deze audit alle bevindingen te hebben opgelost en derhalve een toegankelijkheidsverklaring A te kunnen hebben. Naast de systeemaudit is het aan DTenV om een deelonderzoek uit laten voeren op de content en het kleurgebruik. Dit willen we doen in de loop van 2025. De digitoegankelijkheid van de website heeft eerst onze aandacht. Ook willen we keuzes in de nieuwe Rijkshuisstijl afwachten.

Op 31-12-2025 zal dit kanaal https://portaal.dienstterugkeerenvertrek.nl volledig voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard.

Onevenredige last

De maatregelen die Dienst Terugkeer en Vertrek heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240619