Verklaring van Mijn Deventer

Status toegankelijkheid https://mijn.deventer.nl

Gemeente Deventer is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 27-08-2024

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Deventer streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Mijn Deventer.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Deventer gepubliceerde informatie blijkt dat de website Mijn Deventer gedeeltelijk voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Deventer is gevorderd met de toegankelijkheid van en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 27-08-2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Deventer.
Functie: Burgemeester.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 27-08-2024.

Feedback en contactgegevens

Ervaart u problemen met het gebruiken of bedienen van een van onze websites of applicaties? Of heeft u een vraag of een opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0570 of stuur een mail naar webredactie@deventer.nl. 

Op werkdagen ontvangt u binnen 48 uur een reactie. 

 

Klacht over de gemeente? 

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw vraag of opmerking? Of bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? U kunt dan een klacht indienen. Op de pagina Klacht over de gemeente indienen | Deventer.nl leest u hoe u dit kunt doen. 

Aanvullende informatie van Gemeente Deventer

Toegankelijkheidsbeleid 

De gemeente Deventer streeft naar een inclusieve samenleving. Dat staat in het bestuursakkoord 'Dichtbij, Betrokken & Bevlogen' (2022-2026). Zo zorgen we met digitaal toegankelijke websites voor toegankelijke dienstverlening voor iedereen. Relevante informatie over onze gemeentelijke dienstverlening kan digitaal gevonden worden. En ook aanvragen kunnen op elk gewenst moment worden ingediend. Met digitalisering publiceren we onze informatie. Dit draagt bij aan onze ambitie open, transparant en toegankelijk naar onze omgeving te zijn. 

 

Onze dienstverlening richten we in volgens onze principes van toegankelijkheid en inclusiviteit, waardoor deze als 'dichtbij en persoonlijk' wordt ervaren. 

 

We streven de WCAG-richtlijnen na. Toegankelijkheid wordt vanaf het begin geïntegreerd in het ontwerp- en ontwikkelproces van onze digitale diensten. Ook streven we naar voortdurende verbetering door regelmatig te evalueren en te toetsen op toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. We communiceren openlijk over onze toegankelijkheidsdoelen, voortgang en uitdagingen. En nemen verantwoordelijkheid voor het oplossen van problemen. 

 

Vooruitgang

Verbetering toegankelijkheid: 

De ontwikkelaar is nog bezig het ontwikkelen van de website. De toegankelijkheidsproblemen uit deelonderzoek techniek en uit gebruikerstesten wordt hierin meegenomen. 

 

De website is technisch live, maar nog niet operationeel. 

Op de website en de achter de inlog staat nog geen content. Daarom heeft de gemeente Deventer nog geen contentonderzoek laten uitvoeren. 

In 2024 ligt de focus op het inrichten van de processen tussen de inwoner en de contactpersoon. De content zal dan aangemaakt gaan worden. 

 

Opleiding en bewustwording;

Door in gesprek te blijven met de eigenaar en projectleider van de website, zorgen wij voor bewustwording en kennisoverdracht. 

 

Samenwerking met lokale belangenorganisatie

Wij werken actief samen met mensen met beperkingen om hun behoeften beter te begrijpen en te adresseren.

 

Onderbouwing Verklaring

Auditrapporten 

Het is bij ons nog niet bekend of de leverancier de beschreven toegankelijkheidsproblemen in het onderzoeksrapport van september 2022 heeft opgelost. De leverancier communiceert hier niet over. 

 

Gebruikerstesten

De leverancier heeft gebruikerstesten afgenomen. Deze resultaten nemen zij mee in de te nemen verbeteringen. 

 

Feedback mechanisme

Op onze websites is een feeback mechanisme aanwezig waarmee gebruikers problemen kunnen melden, zodat we snel kunnen reageren en oplossingen kunnen implementeren.

 

 

 

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website https://mijn.deventer.nl: voldoet gedeeltelijk

De website is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Deventer dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://mijn.deventer.nl/media/filer_public/d5/ea/d5ea75bc-0c71-42c5-87ec-6e734cffdec5/onderzoek-open-inwoner-testmaykinnl-wcag-21-3.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 12-09-2022
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Scope van het onderzoek:
        • Alle pagina's op https://open-inwoner-test.maykin.nl • Niet de pagina's achter een inlog • Niet de PDF documenten (niet aanwezig) • Niet de video's (niet aanwezig) Tussen haken staat de motivering om een gedeelte al dan niet mee te nemen. Zie voor meer informatie de evaluatiemethode.
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Deventer dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

De website https://mijn.deventer.nl voldoet niet aan de volgende succescriteria:

  • SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
  • SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
  • SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
  • SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
  • SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
  • SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
  • SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
  • SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
  • SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
  • SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
  • SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
  • SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
  • SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
  • SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
  • SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
  • SC 3.2.1 - Bij focus [niveau A]
  • SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
  • SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]

Alternatieven

In de tussentijd biedt Gemeente Deventer de volgende alternatieven aan bezoekers die last hebben van de afwijkingen die nog niet zijn opgelost:
1. Telefonische Ondersteuning: Gebruikers kunnen contact opnemen met ons klant contact centrum via telefoon 14 0570 voor hulp bij het navigeren op de website of het krijgen van informatie. 2. E-mail We bieden ondersteuning via e-mail, zodat gebruikers snel antwoorden kunnen krijgen op hun vragen. 3. Fysieke Loketten: Voor bezoekers die de voorkeur geven aan persoonlijk contact, zijn er fysieke loketten beschikbaar waar ze terecht kunnen voor hulp. 4. Toegankelijke documenten: Nog niet alle documenten en formulieren zijn beschikbaar in toegankelijke formaten. Samen met de gebruiker bekijken wat zij nodig hebben en zorgen wij voor een passende, toegankelijke, oplossing. 5. Begeleiding op afspraak: Bezoekers kunnen een afspraak maken voor persoonlijke begeleiding bij het gebruik van onze digitale diensten. 6. Feedback mechanisme: Op onze websites hebben we een feedbackmechanisme geïmplementeerd waarmee bezoekers problemen kunnen melden en suggesties kunnen doen voor verbeteringen.

Maatregelen

Gemeente Deventer neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen:
1. Regelmatige toegankelijkheidsonderzoek: We voeren periodieke onderzoeken uit om de toegankelijkheid van onze digitale diensten te evalueren en te verbeteren. 2. Gebruikerstesten: We betrekken gebruikers met verschillende beperkingen bij het testen van onze websites en applicaties om praktische feedback te verzamelen. 3. Training en bewustwording: We zijn bezig met het ontwikkelen van een opleidingsplan voor onze medewerkers. Wij vinden het belangrijk dat zij regelmatig training krijgen over digitale toegankelijkheid en hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan het maken van toegankelijke informatie. 4. Samenwerking met experts: We werken samen met toegankelijkheidsexperts en organisaties om onze diensten continu te verbeteren. 5. Technische aanpassingen: We implementeren technische oplossingen, zoals verbeterde navigatie, alternatieve tekst voor afbeeldingen, en compatibiliteit met schermlezers. 6. Feedback mechanisme: Op onze websites hebben we een feedback mechanisme waarmee gebruikers problemen kunnen melden, zodat we snel kunnen reageren en oplossingen kunnen implementeren. 7. Documentatie en richtlijnen: We ontwikkelen en onderhouden informatie en tools op ons intranet over toegankelijkheid, die door medewerkers gebruikt kunnen worden. Dit is een continu proces wat niet gekoppeld is aan een deadline. Elk jaar bekijken we opnieuw wat onze doelen en uitdagingen zijn.

Op 31-12-2024 zal de website https://mijn.deventer.nl volledig voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard.

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Deventer heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240619