Verklaring van Overige websites gemeente Schagen
Status toegankelijkheid https://meedoenschagen.nl/
Gemeente Schagen is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op
30-10-2024
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Gemeente Schagen
streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Overige websites gemeente Schagen.
- hoofddomein:
-
subdomeinen en andere domeinen
die behoren tot de website:
- https://iburgerzaken.schagen.nl
- https://mijnwijkteam.schagen.nl
- https://schagen.raadsinformatie.nl/
- http://www.omgevingsvisieschagen.nl/
- http://inzamelkalender.hvcgroep.nl/
- https://www.ruimtelijkeplannen.nl/
- https://www.omgevingsloket.nl
- http://www.rudnhn.nl/
- http://decentrale.regelgeving.overheid.nl
- https://www.ggdhollandsnoorden.nl/
- http://www.noordkopvoorelkaar.nl/
- https://schagen.begroting-2020.nl/
- https://schagen.archiefweb.eu/
- http://schagen.incijfers.nl
- https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/
- https://www.archeologiewestfriesland.nl/
- https://www.gemeentebanen.nl/overheden/gemeente-schagen
- https://www.werkmap.nl
- https://www.akj.nl/
- https://gezondverzekerd.nl/gemeente/schagen
- http://schagen.gemeentedocumenten.nl/
Nalevingsstatus: voldoet niet
De website Overige websites gemeente Schagen van Gemeente Schagen voldoet niet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2025.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op
30-10-2024
getekend voor
'gezien en akkoord'
door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Schagen.
Functie: Algemeen directeur / gemeentesecretaris.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 30-10-2024.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Graag melden via het contact formulier of via postbus8@schagen.nl. U helpt ons door in uw melding het volgende te beschrijven:
- de website, het systeem of de app waar het probleem optreedt
- wat u probeerde te doen op deze website of in het systeem/app
- een omschrijving van wat er mis gaat of wat niet werkt
- het helpt als u schermafdrukken kunt maken van het probleem en deze meestuurt
U krijgt van ons een ontvangstbevestiging van uw e-mail. Bij toegankelijkheidsproblemen onderzoeken we wat de mogelijke oorzaak is om u verder te kunnen helpen. We informeren u over de voortgang en de uitkomst. Hoe snel we u antwoord kunnen geven, hangt van de vraag of het probleem af. We houden u op de hoogte van de voortgang. We verwachten binnen maximaal 3 weken u een uitkomst te kunnen geven.
Handhavingsprocedure
- Heeft u een klacht? Probeert u het dan eerst uit te praten met de bestuurder of medewerker over wie de klacht gaat. Dat kan telefonisch, maar u kunt ook een afspraak maken.
- U kunt uw klacht ook digitaal toesturen. Het digitaal indienen van uw klacht gaat via DigiD.
- U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen. Schrijft u in uw brief wat er precies is gebeurd en wanneer het is gebeurd. Zet in uw brief uw naam, adres en telefoonnummer. Zet uw handtekening onder de brief. Horen er bij uw klacht bepaalde documenten, zoals brieven? Maak hiervan dan een kopie en stuur deze kopieën mee met de brief. U kunt uw klacht opsturen tot één jaar nadat het gebeurd is. Stuur uw klacht liever zo snel mogelijk naar ons op. Dan weet iedereen nog goed, wat er precies gebeurd is. U kunt uw brief met uw klacht sturen naar:
Gemeente Schagen
Postbus 8
1740 AA Schagen
Als wij uw brief ontvangen hebben, laten wij dit zo snel mogelijk weten. U krijgt dan ook informatie over wat wij met uw klacht doen. - U mag uw klacht niet via de mail indienen. Stuurt u uw klacht toch via de e-mail, dan zal deze niet in behandeling worden genomen.
Aanvullende informatie van Gemeente Schagen
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2025.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- De status van de website https://meedoenschagen.nl/: voldoet niet
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
De toegankelijkheid van de website https://meedoenschagen.nl/ is nog niet onderzocht.
- Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
Onevenredige last
De maatregelen die Gemeente Schagen heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240911