Verklaring van https://www.praktijkschoolstedebroec.nl/
Status toegankelijkheid https://www.praktijkschoolstedebroec.nl/
WerkSaam Westfriesland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: A - voldoet volledig ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op
04-10-2024
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing ontoereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
WerkSaam Westfriesland
streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website https://www.praktijkschoolstedebroec.nl/.
- hoofddomein:
-
subdomeinen en andere domeinen
die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Nalevingsstatus: voldoet volledig
Uit de door WerkSaam Westfriesland gepubliceerde informatie blijkt dat de website https://www.praktijkschoolstedebroec.nl/ volledig voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De informatie onder het kopje onderbouwing van de verklaring bevat (links naar) gedetailleerde informatie over de toegankelijkheidsclaim.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op
04-10-2024
getekend voor
'gezien en akkoord'
door een tekenbevoegd functionaris van WerkSaam Westfriesland.
Functie: coördinator praktijkonderwijs .
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 04-10-2024.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via https://www.praktijkschoolstedebroec.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.praktijkschoolstedebroec.nl.
Aanvullende informatie van WerkSaam Westfriesland
1. Toegankelijkheidsbeleid van Praktijkschool WF
Praktijkschool WF zet zich in voor een inclusief onderwijsbeleid, dat ervoor zorgt dat leerlingen met verschillende achtergronden en capaciteiten toegang hebben tot onderwijs en ondersteuning. Dit beleid omvat:
• Fysieke toegankelijkheid: De schoolgebouwen zijn rolstoeltoegankelijk en voorzien van aangepaste toiletten en faciliteiten voor leerlingen met een lichamelijke beperking.
• Digitale toegankelijkheid: De school streeft ernaar om haar digitale systemen, zoals het CMS en leerportalen, te optimaliseren voor toegankelijkheid volgens de WCAG 2.1-normen, zodat leerlingen met visuele of cognitieve beperkingen de lesmaterialen kunnen gebruiken.
• Pedagogische ondersteuning: Praktijkschool WF biedt maatwerk en individuele begeleiding voor leerlingen met leer- of gedragsproblemen, waarbij elk kind volgens zijn of haar eigen tempo en mogelijkheden wordt begeleid.
2. Vooruitgang op Toegankelijkheidsgebied
De school heeft de afgelopen jaren stappen gezet om haar beleid voor toegankelijkheid te verbeteren:
• Training voor docenten: In 2022 en 2023 hebben docenten trainingen gevolgd om te leren hoe ze lesmateriaal en opdrachten toegankelijker kunnen maken voor alle leerlingen.
• Verbeterde infrastructuur: Er zijn aanpassingen gedaan aan de fysieke infrastructuur van de school om leerlingen met een lichamelijke beperking beter te ondersteunen. Deze aanpassingen omvatten bredere gangen en automatische deuren.
• Digitale verbetering: Het CMS-systeem van de school is geoptimaliseerd om gebruiksvriendelijker te zijn voor leerlingen die afhankelijk zijn van spraaksoftware of vergrote tekstweergave. De mobiele toegankelijkheid van het platform is ook verbeterd om leerlingen beter te ondersteunen die mobiele apparaten gebruiken om toegang te krijgen tot lesmateriaal.
3. Onderbouwing van de Verklaring
De toegankelijkheidsverklaring van Praktijkschool WF is gebaseerd op een reeks audits en onderzoeken uitgevoerd door externe en interne experts:
• Onderzoek naar fysieke toegankelijkheid in 2022 door [naam architectenbureau] waarin de schoolgebouwen werden beoordeeld op rolstoeltoegankelijkheid en andere fysieke aspecten.
• Audit van het CMS in maart 2022 door [naam IT-leverancier] die de naleving van WCAG 2.1-richtlijnen en de technische toegankelijkheid van het leerplatform onderzocht.
• Feedback van ouders en leerlingen: In 2023 heeft de school een enquête gehouden onder leerlingen en ouders om te vragen naar hun ervaring met de toegankelijkheid van de school en de aangeboden ondersteuning.
Op basis van deze onderzoeken is de toegankelijkheidsverklaring opgesteld, met de nadruk op voortdurende verbeteringen in zowel fysieke als digitale toegankelijkheid.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website https://www.praktijkschoolstedebroec.nl/: voldoet volledig
De website is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens WerkSaam Westfriesland dat aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://www.praktijkschoolstedebroec.nl
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 17-03-2022
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Scope van het onderzoek:
- 1. Technische Stabiliteit: Dit deel van het onderzoek richtte zich op de prestaties van het CMS bij verschillende niveaus van gebruik. De laadtijden van pagina’s, de schaalbaarheid bij piekbelasting, en hoe het systeem omgaat met meerdere gelijktijdige gebruikers werden geëvalueerd. 2. Veiligheid: Dit aspect onderzocht hoe het CMS voldeed aan beveiligingsnormen, zoals ISO 27001. Het onderzoek keek naar data-encryptie, gebruikersbeheer (wie toegang heeft tot welke informatie), en mogelijke beveiligingslekken. 3. Gebruikersvriendelijkheid: Hier werd onderzocht hoe eenvoudig het CMS in gebruik is voor docenten en leerlingen. Het onderzoek keek naar navigatiegemak, de indeling van het lesmateriaal en hoe intuïtief het systeem is om opdrachten te beheren. 4. Prestaties onder belasting: Hoe presteert het CMS wanneer het aantal gebruikers toeneemt, zoals tijdens examenperiodes of drukke weken? Dit omvat tests voor laadtijden en systeemresponsiviteit. In dit voorbeeldonderzoek werd dus zowel de technische kant als de gebruiksvriendelijkheid van het CMS geëvalueerd om te kijken of het systeem efficiënt werkt en veilig is voor de gebruikers.
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- https://www.praktijkschoolstedebroec.nl
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Oké. Tijdens het onderzoek zijn geen afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, of de afwijkingen zijn hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart WerkSaam Westfriesland dat de website volledig voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Onevenredige last
De maatregelen die WerkSaam Westfriesland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240911