Verklaring van Energieregio Noord-Holland Noord
Status toegankelijkheid https://energieregionhn.nl
Energieregio Noord-Holland Noord is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 22-02-2021
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Energieregio Noord-Holland Noord
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Energieregio Noord-Holland Noord.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Energieregio Noord-Holland Noord is beschikbaar via de link https://energieregionhn.nl/toegankelijkheid
Nalevingsstatus: voldoet niet
De website Energieregio Noord-Holland Noord van Energieregio Noord-Holland Noord voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 22-02-2021 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Energieregio Noord-Holland Noord.
Functie: Programmamanager Regionale Energiestrategie Noord-Holland Noord.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 22-02-2021.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@energieregionhn.nl.
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.
Aanvullende informatie van Energieregio Noord-Holland Noord
De ontwikkeling van de RES wordt gefaciliteerd door een programmaorganisatie, die in opdracht werkt van de 20 overheden. De bestuurlijke bevoegdheden blijven bij de gemeente, provincie en het waterschap.
De programmaorganisatie zorgt voor aansturing van het proces om te komen tot de RES. Er wordt verantwoording afgelegd aan de Stuurgroep RES NHN, deze zorgt voor de procesbewaking. In de Stuurgroep RES NHN zitten bestuurlijke vertegenwoordigers vanuit de 3 deelregio’s (Kop van Noord-Holland, Westfriesland en Alkmaar), de provincie Noord-Holland en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Ook Alliander neemt deel in de stuurgroep, vanwege de grote betrokkenheid bij de uitvoering van de energietransitie. Op momenten wordt de stuurgroep uitgebreid met bestuurders van belangrijke betrokken partijen.
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- De status van de website Energieregio Noord-Holland Noord : voldoet niet
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
De toegankelijkheid van de website Energieregio Noord-Holland Noord is nog niet onderzocht.
- Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
- Niet Oké. er is geen toegankelijkheidsonderzoek gepland
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
(onbekend is welke afwijkingen er zijn)
Andere toegankelijkheidsissues
- De complexiteit van onze organisatie is te hoog
- Beschrijving van het issue:
De website van de Energieregio Noord-Holland Noord heeft als doel om kennis te delen over het proces van de Regionale Energiestrategie en de energietransitie met iedereen die betrokken is bij de Regionale Energiestrategie (ambtenaren, inwoners, volksvertegenwoordigers, stakehoders). De ontwikkeling van de Regionale Energiestrategie wordt gefaciliteerd door de programmaorganisatie RES Noord-Holland Noord, die in opdracht werkt van de 20 overheden, waaronder 18 gemeenten, provincie en het waterschap.
- Oorzaak:
Veel documenten op onze site worden opgesteld door andere partijen. Hierdoor zijn we afhankelijk van hoe we dit aangeleverd krijgen. Daarnaast zijn veel documenten zo omvangrijk dat de kosten niet tegen de baten opwegen om ze toegankelijk te maken. De uiteindelijke RES 1.0 (pdf), zoals vastgesteld door gemeenteraden, Provinciale Staten en algemeen bestuur van het waterschap, zal wel aan de toegankelijkseisen voldoen.
- Gevolg:
Hierdoor zijn niet alle documenten digi toegankelijk.
- Alternatief:
Nee er is geen alternatief
- Maatregel:
Kunt u bestanden zoals bijvoorbeeld een pdf, Word of Excel niet lezen? Neem dan contact op met info@energieregionhn.
- Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
- Toelichting: De ruim 200 PDF's moeten toegankelijk gemaakt worden. Dit brengt een grote kostenpost met zich mee. Daarnaast zijn wij niet de eigenaar van alle PDF's en kunnen we ze niet toegankelijk maken.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2021
- Beschrijving van het issue:
- Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
- Beschrijving van het issue:
Wij zijn een tijdelijke programmaorganisatie (tot 1 juli 2021). Over het voortbestaan en beheer van de website is nog geen beslissing genomen. Het kan zijn dat de website na 1 juli 2021 niet meer wordt geactualiseerd, of dat het beheer van een andere organisatie komt of onder de huidige constructie wordt gecontinueerd. Het volledig digitoegankelijk maken van de website brengt een onevenredige last met zich mee, vanwege de geraamde kosten en baten in verhouding tot de duur van het gebruik van de specifieke website.
- Oorzaak:
Wij zijn een tijdelijke programmaorganisatie (tot 1 juli 2021). Over het voortbestaan en beheer van de website is nog geen beslissing genomen.
- Gevolg:
Het kan zijn dat de website na 1 juli 2021 niet meer wordt geactualiseerd, of dat het beheer van een andere organisatie komt of onder de huidige constructie wordt gecontinueerd.
- Alternatief:
Wanneer de website na 1 juli 2021 actief in de lucht blijft, gaan we ons inzetten om de website aan de digi toegankelijkheidseisen te laten voldoen.
- Maatregel:
We wachten tot we meer weten over het voortbestaan en beheer van de website na 1 juli 2021.
- Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
- Toelichting: Het volledig digitoegankelijk maken van de website brengt een onevenredige last met zich mee, vanwege de geraamde kosten en baten in verhouding tot de duur van het gebruik van de specifieke website.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2021
- Beschrijving van het issue:
Onevenredige last
Energieregio Noord-Holland Noord geeft aan nog niet aan alle eisen uit het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid te voldoen, omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. Onder het kopje afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard wordt dit door Energieregio Noord-Holland Noord nader toegelicht. Zoek op 'De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last'.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240424