Verklaring van KPI Dashboard

Status toegankelijkheid https://put-kpi-dashboard.ndw.nu

Nationaal Dataportaal Wegverkeer is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 08-12-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing ontoereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Nationaal Dataportaal Wegverkeer streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website KPI Dashboard.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Nationaal Dataportaal Wegverkeer is beschikbaar via de link https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Nationaal Dataportaal Wegverkeer gepubliceerde informatie blijkt dat de website KPI Dashboard gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Nationaal Dataportaal Wegverkeer is gevorderd met de toegankelijkheid van KPI Dashboard en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 23-11-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Nationaal Dataportaal Wegverkeer .
Functie: Directeur.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 08-12-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via  toegankelijkheid@ndw.nu.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken wordt uw verzoek afgehandeld, met daarin een indicatie op welke termijn het probleem hersteld wordt.

Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Nationaal Dataportaal Wegverkeer

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website KPI Dashboard : voldoet gedeeltelijk

De website KPI Dashboard is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Nationaal Dataportaal Wegverkeer dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://cms-info.ndw.nu/_/assets/glrfb4mhnlcsc8k8
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 15-03-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Nationaal Dataportaal Wegverkeer dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op alle pagina's van https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat bovenaan het logo van de provincie Utrecht. Dat logo heeft geen tekstalternatief. Let op doordat dit logo ook als link werkt heeft het logo twee functies. Onder dit succescriterium is het noodzakelijk om het logo een tekstalternatief te geven dat duidelijk maakt dat dit het logo van de provincie Utrecht is. Hiernaast werkt het logo als link naar deze pagina die functie moet ook duidelijk zijn. Omdat het om een website met maar één pagina gaat is het advies om hier geen link naar de homepage te gebruiken en om simpelweg een img-element te plaatsen met het alt-attribuut “Provincie Utrecht (logo)”.

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition staat links een karteringsdienst die onder een wettelijke uitzondering valt. Het staafdiagram rechts moet een tekstalternatief krijgen. Doordat een tekstalternatief op de SVG ontbreekt wordt deze afbeelding nu gepresenteerd als “95% Onderhoudstoestand wegen provincie Utrecht 2013 2014 ... 2020 0 10 20 … 94% 93%”. Voor dit staafdiagram is een tekstalternatief noodzakelijk. Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-object-maintenance-condition valt de grafiek rechts ook onder de uitzondering voor kaarten en karteringsdiensten, omdat de toestand van de kaart bepaald welke gegevens er in de grafiek staan. Dit geldt ook voor een pagina als https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/traffic-safety/traffic-deaths. Op pagina's als https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/public-transport/traveller-rating, https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/public-transport/robust-travel-deviation, https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/junctions/junction-quality en https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/environment-quality/zero-emission-public-transport staat geen kaart die staafdiagrammen moeten een goed tekstalternatief krijgen.

      Het volgende is niet fout, maar kan wel verbeterd worden: Op alle pagina's van https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat midden onderaan het logo van Nationaal Dataportaal Wegverkeer met het tekstalternatief “NDW”. Het feit dat het tekstalternatief de tekst in het logo bevat is goed, maar het zou beter zijn om ook aan te geven dat dit het logo van Nationaal Dataportaal Wegverkeer is. Een optie is om de waarde van het alt-attribuut aan te passen naar “NDW (logo Nationaal Dataportaal Wegverkeer)”. Doordat dit logo een link is die verwijst naar de homepage van het NDW heeft de link ook meteen een duidelijke tekst. Deze aanpassing is niet verplicht.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staan onder de kop “Openbaar vervoer” meerdere gekleurde vlakken met daarin een tekst gevold door een kop gevolgd door nog een tekst. Het probleem is dat die eerste teksten “Stadbus”, “Tram”, “Streekbus” en “Afwijking” iets zeggen over de onderstaande gegevens. Visueel is die relatie duidelijk doordat zij bovenaan in het gekleurde vak staan. Die relatie is nu niet beschikbaar voor (gebruikers van) hulpsoftware. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, een daarvan is om deze teksten op te maken als kop (gebruik géén h5). Dit type probleem komt ook voor bij “Knooppunten”, daar gaat het om de teksten “Trein opties” tot en met “Gebruik P+R” en dit probleem komt ook voor in het blok “Luchtkwaliteit” in het deel “Kwaliteit van de leefomgeving”.

      Bij succescriterium 1.1.1: Niet-tekstuele content, is aangegeven dat het staafdiagram op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition een tekstalternatief nodig heeft. Doordat er op deze pagina een combinatie van SVG en tekst op de pagina is gebruikt is dit ook fout onder dit succescriterium. De teksten “94%”, “94%” tot en met “93%” hebben visueel een relatie met de onderstaande jaartallen. Het is een optie om deze gegevens op deze pagina ook in een zichtbare tabel aan te bieden op die manier is er een toegankelijk alternatief voor de informatie in het staafdiagram. Let op: Voor deze pagina geldt dat de kaart links niet aangepast hoeft te worden om te voldoen omdat die onder een wettelijke uitzondering valt. Andere oplossingen zoals een korte tekst of tekstalternatief zijn ook mogelijke oplossingen. Dit type probleem komt ook voor op andere pagina's zoals https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/vehicle-loss-hours, daar gaat het om de teksten “322 593” tot en met “454 502” en https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/public-transport/traveller-rating (“7,6” tot en met “7,9”). Op pagina's zoals https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-object-maintenance-condition en https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/traffic-safety/traffic-deaths is alle informatie van het staafdiagram onderdeel van de SVG, die staafdiagrammen voldoen daardoor alleen niet aan succescriterium 1.1.1: Niet-tekstuele content, maar het advies om een tabel als alternatief aan te bieden geldt in die gevallen ook. Andere oplossingen zijn mogelijk, het oplossen van dit probleem met een tabel is een suggestie. Voor het geval er tabellen gebruikt gaan worden let erop dat tabelkoppen opgemaakt worden als een th-element en de data die in de tabel staat opgemaakt wordt als td-element, anders voldoet dat alternatief niet aan dit succescriterium.

      Op alle pagina's van https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview komt bij het activeren van de grijze “Informatie” knop rechtsboven dezelfde (modal) pop-up in beeld. Onderin dat blok staat de vetgedrukte tekst “NB”. Gevolgd door drie punten. “NB” is in de code onderdeel van het bovenstaande lijstpunt. Visueel staan er twee lijsten in de code is dit er een. De “NB” heeft een relatie met de onderstaande lijst die nu niet beschikbaar is voor hulpsoftware. Het zou voldoende zijn om een lijst met zeven punten te gebruiken gevolgd door de tekst (een kop mag ook niet vereist) “NB” gevold door een lijst met drie punten. Op die manier komt de visuele informatie overeen met de informatie in de code. Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staan onder “Knooppunten” drie “Meer informatie” knoppen met een pop-up waarin dit wel goed is gedaan. Het gebruik van b-elementen om een volledig tekstblok en/of lijst visueel anders op te maken is geen probleem. Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/accessibility-indicator-car is naast het b-element ook het u-element gebruikt dat gebruik in de informatie pop-up op die pagina is ook geen probleem.

      Het volgende is niet fout, maar kan wel verbeterd worden: Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview viel ook op dat het niveau van de koppen h1 tot en met h6 niet overal logisch is. Onderdeel van de eisen van dit succescriterium is alleen dat er onder een kop content moet staan, dit betekend dat alleen twee koppen van gelijk niveau die elkaar direct opvolgen in de leesvolgorde hier afgekeurd worden. Het feit dat een kop als “Onderhoudstoestand wegen” een lager niveau heeft dan de kop “93 %” is niet handig, maar wordt niet afgekeurd. Het advies is om naar het niveau van alle koppen te kijken en deze aan te passen om de relaties beter aan te geven. Dit komt ook op andere pagina's voor.

      Het volgende is niet fout, maar kan wel verbeterd worden: Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition staat een karteringsdienst die in de code een gebied met de naam “Map” is. Dat is voldoende om voor gebruikers van hulpsoftware duidelijk te maken dat er een kaart op deze pagina staat. Het aria-label aanpassen naar “Kaart” zou een voordeel zijn, maar is niet vereist om te voldoen.

      Het volgende is niet fout, maar kan wel verbeterd worden: Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/accessibility-indicator-car is de tekst “NOG GEEN DATA BESCHIKBAAR VOOR DEZE KPI” in de code ook opgebouwd uit enkel hoofdletters. Het gevolg hiervan is dat deze tekst door hulpsoftware wordt gepresenteerd als een serie afkortingen. Doordat het mogelijk is om de betekenis van deze tekst te bepalen als deze gespeld wordt is er geen verlies van informatie. Het advies is om een dergelijke tekst niet als hoofdletters in de html-code te zetten. CSS kan gebruikt worden om een dergelijke tekst visueel in hoofdletters te presenteren (“text-transform: uppercase;”)”.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  3. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat onder de kop “Betrouwbare reistijd” een rood vlak met daarin de kop “52,8%” en de tekst “In 95% van de ritten is de maximale extra reistijd hoger dan 20% van de normale reistijd”. Deze tekst maakt niet duidelijk om welk percentage het gaat en of die KPI nu wel of niet behaald is. Uit de kop blijkt niet of er nu gemeten wordt naar percentage ritten of naar het percentage extra reistijd. Alleen in dat geval is de tekst onder de kop geen voldoende alternatief voor het gebruik van kleur.

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/junctions/junction-quality is kleur de enige manier om de informatie in de legenda te koppelen aan de visuele informatie in het staafdiagram.

      Op pagina's zoals https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition staat in de kaart link een hele hoop informatie waarbij kleur de enige manier is om de visuele elementen (zoals water, bos en grasland) te onderscheiden. De wettelijke uitzondering voor kaarten en karteringsdiensten, maakt dat die problemen ook niet opgelost hoeven te worden om te voldoen. Dit geldt voor alle kaarten binnen deze steekproef zoals ook die op https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-object-maintenance-condition en https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/environment-quality/noise-exposure.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  4. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staan meerdere rode vlakken met daarop zwarte teksten met voldoende contrast. In die vlakken staat onder de kop met de gemeten waarde een donkergrijze tekst met een contrast van 3,6:1. De eerste tekst met deze fout is “Minder dan 95% van de provinciale wegen voldoet aan kwaliteitsniveau B.” en de laatste tekst met deze fout is “Niet 100% uitstootvrij.”.

      Op alle pagina's van https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat onder het logo van de provincie de rode kop “Indicatoren programma bereikbaarheid” met een contrast van 4,3:1. Onderaan iedere pagina staat boven het logo de grijze tekst “Een product van” met een contrast van 3,9:1. Deze beide teksten moeten in deze weergave een contrast hebben van minimaal 4,5:1 om te voldoen.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  5. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Om dit te testen is de resolutie 1024x768 gebruikt met 200% zoom. Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition is bij deze instelling niets van de kaart of grafiek zichtbaar in beeld te krijgen. Dit type probleem komt niet op alle pagina's voor, maar is ook niet uniek. Andere pagina's met dit probleem zijn onder andere https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/public-transport/traveller-rating, https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/public-transport/robust-travel-deviation en https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/environment-quality/zero-emission-public-transport.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  6. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Bij de weergave met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels valt er op meerder pagina's content buiten beeld. Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat een deel van de “Informatie” knop bovenaan buiten beeld. Dit type probleem komt ook voor op de pagina's https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition tot en met https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/smart-mobility/smart-mobility-peak-off-peak, alleen daar geldt dit voor de grijze en voor de groene “Informatie” knop.

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat de bovenkant van de letters van de kop “Provinciale wegen” staan niet in beeld. Scrollen heeft geen effect om deze tekst wel goed in beeld te krijgen.

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-object-maintenance-condition staat in de grafiek de derde meetwaarde 1,47 over 2020 niet in beeld.

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/vehicle-loss-hours is bij de bovenste staafdiagrammen de horizontale as niet meer de jaartallen 2018 en 2019.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  7. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview is een aangepaste toetsenbordfocus indicator gebruikt op de knop “Informatie” rechtsboven. De custom focus is een grijze rand met een contrast van 1,9:1 met de witte achtergrond. Deze methode om de positie van de toetsenbordfocus zichtbaar te maken heeft niet voldoende contrast. Op deze pagina staan 32 “Meer informatie” knoppen. De focus op die knoppen is ook een grijs kader, maar in die situatie is het contrast 2,1:1. De focus toestand moet zichtbaar zijn met een contrast van 3,0:1, doordat de focus in deze gevallen rond de knop komt te staan wordt dat contrast gemeten te opzichte van de achtergrond van de knop. Indien de standaardfocus van de browser gebruikt wordt hoeft die niet aan de eisen van dit succescriterium te voldoen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de “Sluiten” knoppen in alle pop-ups, die voldoen doordat die niet ingesteld zijn met CSS.

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition heeft de focus rond de grijze “Informatie” knop een contrast van 1,9:1, de focus rond de “Terug” link heeft een contrast van 1,7:1 en de focus rond de groene “Informatie” knop heeft een contrast van 1,9:1. Deze drie fouten komen ook voor op de pagina's https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-object-maintenance-condition tot en met https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/smart-mobility/smart-mobility-peak-off-peak.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  8. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staan 32 div-elementen die toetsenbordfocus kunnen ontvangen, maar niet met het toetsenbord te activeren zijn. Dit is voor 31 van deze div-elementen een probleem. Dit geldt niet voor het laatste div-element met tabindex=”0”, omdat die ook niet met de muis te activeren is.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  9. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      Er is geen mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen. In de meeste gevallen wordt hiervoor een skiplink gebruikt. Die link staat aan het begin van de focus volgorde en hoeft alleen in beeld te komen als hij toetsenbordfocus heeft. Bij activatie verplaatst de toetsenbordfocus dan naar het begin van de unieke content. De link “Logo”, de knop “Informatie” en de link “terug” (als die aanwezig is) worden dan dus omzeild. https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  10. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Alle pagina's op https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview hebben de titel “Indicatoren programma bereikbaarheid”, die tekst maakt het onderwerp of doel van deze individuele pagina's niet duidelijk. Het zou beter zijn om deze aan te passen naar bijvoorbeeld de vorm “Onderhoudstoestand wegen | Provinciale wegen | Dashboard van het domein Mobiliteit van de provincie Utrecht” voor https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/provincial-roads/road-maintenance-condition.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  11. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Onderaan https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staat de link “Privacystatement”, doordat de link visueel gecentreerd staat onder de het logo “NDW” is er een visuele indicator dat deze link naar een pagina van het NDW verwijst. Die visuele context is niet beschikbaar voor gebruikers van hulpsoftware. Een optie is om de linktekst aan te passen naar “Privacystatement NDW”. Hierbij mag de “NDW” ook eventueel visueel verborgen worden.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  12. SC 2.5.2 - Aanwijzerannulering [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
      • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
      • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
      • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staan 31 interactieve div-elementen met tabindex=”0”. Op deze elementen is het niet mogelijk na het aanklikken het laden van een andere pagina te voorkomen. Een deel van de functionaliteit vindt plaats door een down-event.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  13. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      De taal van alle pagina's is met het attribuut lang=”en” in het html-element ingesteld op Engels. Die waarde moet aangepast worden naar bijvoorbeeld “nl”. https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  14. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://put-kpi-dashboard.ndw.nu/overview staan 32 interactieve div-elementen die geen rol hebben. Deze elementen werken als links. Let op: Het nesten van een knop binnen een andere knop of link is niet toegestaan. Het advies is daarom ook om de koppen “Onderhoudstoestand wegen”, “Onderhoudstoestand kunstwerken” tot en met “Benutting kruispunten en aansluitingen” op te maken als link naar de andere pagina's. Hiernaast kan het klikbare gebied van de link dan vergroot worden.

    • Gevolg:

      De gebruikers kunnen de website niet optimaal gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Aanpassingen worden in het reguliere proces meegenomen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Nationaal Dataportaal Wegverkeer heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209