Verklaring van Kennissysteem Seneca (KMS)

Status toegankelijkheid https://kms.p-direkt.nl/

Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 05-01-2024

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Kennissysteem Seneca (KMS).

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) is beschikbaar via de link https://www.p-direkt.nl/documenten

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) gepubliceerde informatie blijkt dat de website Kennissysteem Seneca (KMS) gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) is gevorderd met de toegankelijkheid van Kennissysteem Seneca (KMS) en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 01-01-2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk).
Functie: Directeur O&P Rijk.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 05-01-2024.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een probleem aan met de toegankelijkheid? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via Digitoegankelijkheid@p-direkt.minbzk.nl.

Geef de naam van de website of mobiele app op. Geef precies aan waar u een probleem met de toegankelijkheid heeft. Als het mogelijk is met een schermprint.

Laat u uw telefoonnummer achter zodat wij bij vragen contact met u kunnen opnemen.

 

Wat kunt u van ons verwachten?

  • U ontvangt van ons een bericht dat we uw melding hebben ontvangen;
  • We laten u binnen 5 werkdagen weten wat we gaan doen met uw melding.

Bent u niet tevreden?

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw vraag, klacht of opmerking is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met Team klachten van P-Direkt via Postbus-Klachten-CRM@p-direkt.minbzk.nl.

Geeft u als onderwerp op: Klacht over digitale toegankelijkheid (naam website of mobiele app).

Aanvullende informatie van Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk)

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Kennissysteem Seneca (KMS) : voldoet gedeeltelijk

De website Kennissysteem Seneca (KMS) is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.oprijk.nl/documenten/rapporten/2024/01/onderzoek-kms-p-direkt-wcag-2.1.-april-2023/onderzoek-wcag-kms-p-direkt-2.1-april-2023
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 06-04-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      • Bevinding 1 is opgelost door een extra header toe te voegen (header 3?). Deze header is inmiddels toegepast op alle artikelen. Daarnaast wordt deze header gebruikt bij alle nieuwe nieuwsberichten. Besloten is om niet alle oude artikelen om te zetten. Deze worden met de tijd uit gefaseerd. • Bevinding 2 is opgelost doordat Seneca ons de mogelijkheid heeft gegeven om tabellen op te maken met kenmerk TH en de teksten met kenmerk TD. Dit is inmiddels toegepast op alle tabellen. • Bevinding 3 wordt niet opgelost. We proberen het gebruik van PDF’s zoveel mogelijk te beperken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  2. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      • Verplichte velden worden door middel van kleur en tekst duidelijk gemaakt. • Alle links zijn ook onderstreept.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  3. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      In 2024 gaat P-Direkt samen met leverancier Seneca aan de slag om alle bevindingen ten aanzien van succescriteria niveau AA op te lossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  4. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      In 2024 gaat P-Direkt samen met leverancier Seneca aan de slag om alle bevindingen ten aanzien van succescriteria niveau AA op te lossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  5. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      In 2024 gaat P-Direkt samen met leverancier Seneca aan de slag om alle bevindingen ten aanzien van succescriteria niveau AA op te lossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  6. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      In 2024 gaat P-Direkt samen met leverancier Seneca aan de slag om alle bevindingen ten aanzien van succescriteria niveau AA op te lossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  7. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      We hebben besloten om de PDF-bestanden niet opnieuw aan te maken. Dit is erg tijdrovend. We proberen wel het aantal PDF-bestanden zoveel mogelijk te beperken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  8. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      Het icoon heeft inmiddels een linktekst en een linkdoel.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  9. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      De leverancier heeft dit issue opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  10. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      We hebben besloten om de PDF-bestanden niet opnieuw aan te maken. Dit is erg tijdrovend. We proberen wel het aantal PDF-bestanden zoveel mogelijk te beperken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  11. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      De foutmeldingen zijn duidelijk gespecificeerd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  12. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      In 2024 gaat P-Direkt samen met leverancier Seneca aan de slag om alle bevindingen ten aanzien van succescriteria niveau AA op te lossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      Op basis van de resultaten van het digitoegankelijkheidsonderzoek dat 6 april 2023 is uitgevoerd hebben wij besloten om ons te richten op de bevindingen Niveau A. Deze bevindingen zijn opgelost of er is beargumenteerd waarom ze niet zijn opgelost.

    • Oorzaak:

      Bij de ontwikkeling van de tool was digitale toegankelijkheid geen onderdeel van de opgegeven kaders

    • Gevolg:

      Het is onduidelijk in hoeverre de tool Digitoegankelijk is

    • Alternatief:

      Er is nu geen alternatief

    • Maatregel:

      De bevindingen Niveau AA zullen volgend jaar opgepakt worden in samenspraak met Seneca. De leverancier van het KMS-systeem. Dit product voldoet, naar onze mening, aan digitoegankelijkheid Niveau B.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Onevenredige last

De maatregelen die Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240424