Verklaring van www.erfgoedgelderland.nl

Status toegankelijkheid https://erfgoedgelderland.nl/

Stichting Erfgoed Gelderland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 14-12-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Stichting Erfgoed Gelderland streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website www.erfgoedgelderland.nl.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Stichting Erfgoed Gelderland is beschikbaar via de link https://erfgoedgelderland.nl/over-ons/toegankelijkheid-overzicht/

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Stichting Erfgoed Gelderland gepubliceerde informatie blijkt dat de website www.erfgoedgelderland.nl gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Stichting Erfgoed Gelderland is gevorderd met de toegankelijkheid van www.erfgoedgelderland.nl en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 25-03-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Stichting Erfgoed Gelderland.
Functie: Directeur Bedrijfsvoering Erfgoed Gelderland.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 14-12-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@erfgoedgelderland.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Stichting Erfgoed Gelderland

Ergoedgelderland.nl is een website voor de leden van coöperatie Erfgoed Gelderland, erfgoedorganisaties en erfgoedprofessionals. Erfgoedgelderland.nl vindt het belangrijk dat de website voor iedereen toegankelijk is. Wij werken eraan om deze websites te laten voldoen aan de Europese norm EN 301 549. Bezoek voor meer informatie de website Digitoegankelijkheid van de Rijksoverheid.

Welke maatregelen nemen wij om de websites toegankelijk te maken?

  • We volgen trainingen over digitale toegankelijkheid.
  • Samen met de softwareleveranciers werken we aan technische verbeteringen.
  • We werken aan het alsnog toegankelijk maken van de informatie die al op de sites staat
  • We zorgen ervoor dat alle nieuwe informatie zo goed mogelijk toegankelijk is (voor zover we niet tegengehouden worden door technische aanpassingen die nog moeten worden doorgevoerd).

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-07-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website www.erfgoedgelderland.nl : voldoet gedeeltelijk

De website www.erfgoedgelderland.nl is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Stichting Erfgoed Gelderland dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://erfgoedgelderland.nl/wp-content/uploads/2022/05/Onderzoek-Digitale-toegankelijkheid-Erfgoedgelderland.nl-0.2.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 22-02-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: de overheidinstantie zelf
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Stichting Erfgoed Gelderland dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Een deel van de afbeeldingen bevat geen Alt-tekst.

    • Gevolg:

      Een deel van de afbeeldingen is niet leesbaar door hulpsoftware.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We zullen erop letten dat alle nieuwe afbeeldingen en de huidige logo’s van een alt-tekst voorzien zijn. Voor louter decoratieve afbeeldingen is een alt-tekst niet nodig.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Een deel van de filmpjes zijn ondertiteld, een deel nog niet (vooral bij oudere filmpjes).

    • Gevolg:

      Zonder ondertiteling zijn de filmpjes minder toegankelijk.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Het uitgangspunt van Erfgoedgelderland is alle nieuwe video’s te ondertitelen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-03-2022
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Erfgoed Gelderland maakt nog geen gebruik van audiodescriptie.

    • Gevolg:

      Sommige filmpjes zijn hierdoor minder toegankelijk.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Erfgoed Gelderland onderzoekt of het mogelijk is om bij toekomstige video's audiodescriptie toe te voegen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  4. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Erfgoed Gelderland maakt nog geen gebruik van audiodescriptie.

    • Gevolg:

      Videocontent is minder toegankelijk.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan overleggen of audiodescriptie voor toekomstige video's mogelijk is.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  5. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Een groot deel van de koppen in de onderzochte pagina’s kloppen. Een klein deel nog niet. In het ledenoverzicht hebben de filters ‘categorieën’ en ‘regio’s’ kop h4 gekregen. Dit zijn geen koppen. Dit moet anders opgemaakt worden. Bijschriften in afbeelding zijn opgemaakt met als extra opmaakattribuut ‘sup’ (superscript). De inleiding van nieuwsberichten zijn dikgedrukt. Dit wordt dus ook met nadruk voorgelezen.

    • Gevolg:

      Software kan mogelijk bepaalde informatie verkeerd lezen (inleidingen met nadruk, bijschriften in superscript, en verkeerd geplaatste koppen-labels).

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Erfgoed Gelderland zal de koppen langsgaan en kijken of dit klopt (en eventuele wijzigingen aanbrengen). Ook zal Erfgoed Gelderland onderzoeken of het mogelijk is inleidingen en bijschriften op een andere manier vorm te geven, zodat het minder verwarrend is voor hulpsoftware.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  6. SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Soms staat de tekst in kolommen.

    • Gevolg:

      Hierdoor kan er mogelijk verwarring ontstaan wat betreft de leesvolgorde.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Erfgoed Gelderland gaat kijken of de tekst weergave in kolommen inderdaad verwarrend is. Dit passen we eventueel aan in de vormgeving, t.b.v. een eenvoudigere sturing van leesrichting.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  7. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Het invoerveld van het e-mailadres is niet geprogrammeerd op automatisch ingevuld te worden.

    • Gevolg:

      Dit maakt het invullen van gegevens lastiger.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken of we de invoervelden kunnen aanvullen met geprogrammeerde inputdoelen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  8. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Enkele knoppen hebben nog een te laag contrast (o.a. de bovenste menu knoppen, home, agenda, vacatures en contact). Ook het kruimelpad bij nieuwsberichten heeft een te laag contrast. Ook 'zoeken' en 'vul hier uw e-mailadres in' in de invoervelden heeft een te laag contrast.

    • Gevolg:

      Hierdoor zijn sommige knoppen/invoervelden niet goed zichtbaar.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken of het mogelijk is dit contrast (m.b.v. andere kleuren) te verbeteren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  9. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Bij inzoomen valt de tekst weg tegen de witte achtergrond. Op 100% is de website optimaal. Vanaf 125% valt de witte tekst weg en vanaf 175% vallen soms blokjes over elkaar heen.

    • Gevolg:

      Bij inzoomen is een deel van de tekst slecht leesbaar.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Onderzoeken hoe de website responsiever gemaakt kan worden bij inzoomen (tot 200%).

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  10. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      De ledenoverzichtskaart heeft een te laag contrast. De lichtgroene categorie komt niet duidelijk genoeg naar voren. Ook de randen om het zoekbalkje en vinkvakje van de privacyverklaring bij de nieuwsbrief heeft een te laag contrast.

    • Gevolg:

      Deze velden zijn mogelijk voor slechtzienden lastig te onderscheiden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken hoe we de afbakening/contrast van deze velden kunnen opschroeven (m.b.v. bijv. andere kleuren).

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  11. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Hoewel je wel door de website kan navigeren met de tab, is het niet duidelijk genoeg waar deze tab is. Navigeren met de tab is hierdoor erg lastig.

    • Gevolg:

      Navigeren via toetsenbord erg ingewikkeld.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken hoe we de tab beter zichtbaar kunnen maken (via een rand om de betreffende positie).

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  12. SC 2.1.2 - Geen toetsenbordval [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

    • Oorzaak:

      Je kunt niet zien waar de tab is. Hierdoor zijn sommige pagina's moeilijk, en soms niet te bereiken. Hierdoor is het lastig te controleren waar mogelijke toetsenbordvallen zijn.

    • Gevolg:

      Website is niet goed navigeerbaar via het toetsenbord.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken hoe we de website toetsenbordtoegankelijk kunnen maken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  13. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      De footer en het blok 'meld u aan voor de nieuwsbrief' komen op iedere pagina terug. Ook andere blokken keren vaak terug. De tab neemt deze nog mee.

    • Gevolg:

      Hierdoor moeten mensen wanneer ze met de tab navigeren elke keer weer de footer en nieuwsbriefaanmelding langs.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Het is belangrijk dat er een mechanisme is om deze blokken te omzeilen, wanneer de website toetsenbordtoegankelijk wordt gemaakt. Dit kan opgelost worden door een skiplink toe te voegen, die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud op de pagina. Dit nemen we mee wanneer we onderzoeken hoe we de website beter toetsenbordtoegankelijk kunnen maken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  14. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      De tab is niet goed zichtbaar.

    • Gevolg:

      Het is niet duidelijk waar de bezoeker is, op het moment dat deze persoon de tab gebruikt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken hoe we de website toetsenbordtoegankelijker kunnen maken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  15. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      De logo's hebben wel een alt-tekst, maar het zoekveld heeft nog geen toegankelijkheidsnaam. Ook het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief heeft geen label.

    • Gevolg:

      Spraaksoftware kan mogelijk deze velden niet goed duiden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Labels bij de inputvelden plaatsen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  16. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      In het blok 'Meld u aan voor de nieuwsbrief', staat in het invoerveld: 'vul hier uw e-mailadres in'. Zodra de bezoeker begint met typen, verdwijnt dit inputgegeven.

    • Gevolg:

      Mogelijk onduidelijk wat er ingevuld moet worden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      'Vul hier uw e-mailadres in' moet ook vast boven het betreffende blok worden geplaatst.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  17. SC 3.3.3 - Foutsuggestie [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

    • Oorzaak:

      Als in het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief een foutief e-mailadres wordt ingevuld (ofwel zonder @) komt er een foutmelding: de foutsuggestie 'geef een @ op in het e-mailadres, in [...] ontbreekt een @'. Dit is geen duidelijke foutsuggestie. Ook verdwijnt na 1x klikken de foutmelding. Daardoor kunnen sommige mensen de suggestie misschien niet op tijd lezen (of kan de voorleessoftware dit niet op tijd oppikken).

    • Gevolg:

      Mogelijk onduidelijk wat er in het veld ingevoerd moet worden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Een betere foutsuggestie plaatsen: 'een e-mailadres heeft het format naam@domein.nl'. Deze foutsuggestie moet vervolgens zichtbaar blijven wanneer de bezoeker de gegevens opnieuw intikt (ofwel, de suggestie moet niet verdwijnen na 1x ergens anders klikken).

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  18. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      Hier hebben we de webpagina's nog niet op getoetst.

    • Gevolg:

      Dubbele attributen kunnen mogelijk verwarring brengen voor software.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Hier gaan we de webpagina's op onderzoeken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  19. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      De inputvelden in formulieren hebben verborgen labels.

    • Gevolg:

      Deze labels zijn niet leesbaar voor hulpsoftware.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onderzoeken hoe we die labels beter zichtbaar kunnen maken.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Stichting Erfgoed Gelderland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240424