Verklaring van Platform Participatie

Status toegankelijkheid https://www.platformparticipatie.nl

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 25-10-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Platform Participatie.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is beschikbaar via de link https://dashboard.digitoegankelijk.nl/organisaties/553

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gepubliceerde informatie blijkt dat de website Platform Participatie gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gevorderd met de toegankelijkheid van Platform Participatie en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 25-10-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Functie: Directeur Directie Participatie.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 25-10-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@platformparticipatie.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Platform Participatie : voldoet gedeeltelijk

De website Platform Participatie is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.platformparticipatie.nl/Beheer/toegankelijkheid/relevante+documenten+toegankelijkheid/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=2318281
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 08-12-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 0.0.0 - Algemeen
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Alle afwijkingen zijn opgelost, behalve de hCaptcha. We onderzoeken een toegankelijker alternatief voor de hCaptcha. Ook zijn sommige PDF-documenten niet volledig toegankelijk.

    • Maatregel:

      Waar mogelijk lossen wij bevindingen op. Sommige afwijkingen zijn wat complexer, deze inventariseren en beoordelen wij. Vervolgens bepalen wij of een aanpassing nodig is of dat wij bijvoorbeeld content verwijderen. Daarnaast werken wij dagelijks aan het borgen van digitale toegankelijkheid binnen onze processen. Onder andere door toegankelijkheid vanaf de start mee te nemen in de ontwikkeling van websites en apps en het op peil houden van het kennisniveau van onze medewerkers.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 23-04-2024
  2. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Het advies is daarom ook om de title op de link aan te passen naar “Platform Participatie | Home” en om het tekstalternatief van deze link aan te passen naar bijvoorbeeld “Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (logo)”.

      2. Het advies is om (indien mogelijk) deze twaalf img-elementen helemaal uit de code te verwijderen, maar deze afbeeldingen een leeg tekstalternatief geven is ook voldoende.

      3. Doordat deze afbeeldingen geen visuele informatie bevatten die nodig is om deze pagina te begrijpen is het advies om deze afbeeldingen te verbergen voor hulpsoftware. Dit kan door een leeg tekstalternatief te gebruiken of door het attribuut aria-hidden=”true” op deze img-elementen te zetten. Andere oplossingen zijn mogelijk.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-09-2022
  3. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Om een tekst visueel schuingedrukt te maken kan CSS of het i-element gebruikt worden.

      2. In de tekst is het advies om de combinatie p met strong te veranderen in een H3-element en in de tabellen is het advies om de combinatie td met strong te vervangen door een th-element met het scope=”col” attribuut om de verticale relaties van deze tabelkoppen goed aan te geven.

      3. Een optie is om hier de combinatie fieldset met legend te gebruiken om de vragen aan de mogelijke antwoorden te koppelen.

      4. Hier kan een koptekst of fieldset met legend gebruikt worden om de vetgedrukte tekst aan de relevante content te koppelen.

      5. Een optie om de keuze te vervangen door een select-element met de opties “datum” en “titel” met het label “Sorteren op:”, die oplossing is overzichtelijk en goed toegankelijk, maar natuurlijk niet verplicht.

      6. De suggestie is om hier CSS te gebruiken. Een kop boven deze tekst zou ook helpen om deze informatie beter toegankelijk te maken.

      7. In veel gevallen kan dit probleem worden opgelost door het document vanuit het bronbestand (meestal in Word of InDesign) opnieuw te exporteren naar PDF, maar dan inclusief tags of labels.

      8. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk om dit duidelijk te maken, het toevoegen van (visueel verborgen) tekst is bijvoorbeeld mogelijk, maar het toevoegen van een tweetal koppen als “Uw gegevens” en “Gegevens vertegenwoordiger” is ook mogelijk. Het advies is ook om niet alle tekst in één p-tag te plaatsen en om de lege p-tags allemaal te verwijderen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  4. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Er moet sowieso een tekstuele foutmelding komen, als die tekst voldoende contrast heeft is er ook automatisch voldaan aan de eisen van dit succescriterium.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  5. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Het contrast veranderen van 3,0:1 naar 4,5:1 of menu weghalen
      2. Het contrast veranderen van 4,1:1 naar 4,5:1 of de link weergeven op een witte achtergrond
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  6. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. De tabel moet mee kunnen schalen als je inzoomt.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  7. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. De tabel moet goed mee schalen als er ingezoomd wordt
      2. De hCaptcha moet goed mee schalen als er ingezoomd wordt
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-09-2022
  8. SC 2.2.1 - Timing aanpasbaar [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Het mogelijk maken om de tijdslimiet uit te zetten of aan te passen
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  9. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Het moet mogelijk gemaakt worden om de herhaalde contentblokken te omzeilen
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 17-08-2022
  10. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. De titels aanpassen en meer informatie geven in de titel
      2. Aanpassen van de titels van de documenten
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  11. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Het advies is om de toetsenbordfocus bij het sluiten van deze pop-up op de link “Eigenschappen” te laten landen. Op die manier is het gedrag consistent met het gedrag van de pop-up “Kopieer link”.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  12. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Het logo is een link, maar die link heeft geen linktekst of andere manier om het doel van deze link te bepalen. De link moet dus een linktekst krijgen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  13. SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. De knop 'Filter' moet anders genoemd worden (bijvoorbeeld 'Sorteren').
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-09-2022
  14. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. In de documenteigenschappen aanpassen in welke taal de PDF is geschreven
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  15. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Een tekst als “Het vakje ‘Ik ben een mens’ was niet aangevinkt, voltooi de hCaptcha om het formulier te verzenden” zou bijvoorbeeld voldoen. Een kortere tekst zoals “’Ik ben een mens’ is niet ingevuld” in de algemene foutmelding bovenaan is ook voldoende
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  16. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Hier kan een aria-expanded attributen op de knop voor gebruikt worden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-09-2022
  17. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. De suggestie is om voor deze niet kritieke melding role=”status” of aria-live=”polite” te gebruiken. Andere oplossingen zijn mogelijk.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-09-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240424