Verklaring van Accommodatiehuur gemeente Oisterwijk

Status toegankelijkheid https://oisterwijk.accommodatiehuur.nl/

Gemeente Oisterwijk is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 25-05-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Oisterwijk streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Accommodatiehuur gemeente Oisterwijk.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Oisterwijk is beschikbaar via de link https://www.oisterwijk.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Oisterwijk gepubliceerde informatie blijkt dat de website Accommodatiehuur gemeente Oisterwijk gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Oisterwijk is gevorderd met de toegankelijkheid van Accommodatiehuur gemeente Oisterwijk en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 10-02-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Oisterwijk .
Functie: Wethouder.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 25-05-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via redactiewebsite@oisterwijk.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Oisterwijk

Voor deze website is zowel een technische als een contentaudit gedaan. Bij elk criterium is benoemd uit welke audit de bevindingen komen.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-07-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Accommodatiehuur gemeente Oisterwijk : voldoet gedeeltelijk

De website Accommodatiehuur gemeente Oisterwijk is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Oisterwijk dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.oisterwijk.nl/fileadmin/Oisterwijk/Documenten/Toegankelijkheid/WCAG-2.1AA-inspectie-Accommodatiehuur-20211015.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 15-10-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: de leverancier
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/oisterwijk.accomodatiehuur.nl/audit/
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 20-01-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Oisterwijk dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Contentaudit: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard: Op pagina oisterwijk.accommodatiehuur.nl/ staan iconen voor adressen, bijvoorbeeld voor 'Stokeind 11 A, Moergestel'. Deze iconen geven aan dat de achterstaande tekst de locatie is waar de zaal zich bevindt. Omdat het icoon visueel informatie overbrengt moet deze informatie ook beschikbaar zijn voor bezoekers die het scherm niet (goed) kunnen zien. Het icoon heeft een alternatieve tekst gekregen via het title-attribuut maar is verborgen voor hulpsoftware omdat het attribuut aria-hidden is gebruikt. Zorg ervoor dat het icoon niet verborgen is voor hulpsoftware door aria-hidden op het i-element te verwijderen.

    • Gevolg:

      Iconen en knoppen die visuele informatie overbrengen zijn niet te begrijpen voor bezoekers die het scherm niet (goed) kunnen zien.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Technische audit: Er wordt nog geen gebruik gemaakt van zogenaamde area's. Hiermee is niet voldaan aan ARIA11 - "Using ARIA landmarks to identify regions of a page" en ARIA12 - "Using role=heading to identify headings". De applicatie geeft belangrijke zaken die gehighlight moeten worden aan met ≤strong> tags. Bovendien wordt CSS gebruikt om tekst te stylen. Contentaudit: Op pagina oisterwijk.accommodatiehuur.nl/planboard staan verschillende koppen die alleen met het strong-element zijn opgemaakt, bijvoorbeeld de kop 'Sporthal Stokeind'. Het strong-element is niet geschikt om koppen mee op te maken. Het heeft namelijk een andere semantische waarde dan een kop-element. Het strong-element mag alleen worden gebruikt op woorden of korte zinnen die belangrijk zijn, bijvoorbeeld op woorden die je met nadruk zou voorlezen. Los dit probleem op door het strong-element van de koppen te verwijderen en deze op te maken met een kop-element.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware kan niet overbrengen wat visueel wel duidelijk is.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier. De redactie zorgt voor juiste koppen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  3. SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Contentaudit: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard: Het beschikbaarheidsoverzicht op pagina oisterwijk.accommodatiehuur.nl/bookings is zo opgemaakt dat content niet in de juiste volgorde staat voor hulpsoftware. De tijden op de pagina worden eerste voorgelezen door voorleessoftware, daarna worden pas de zaalnamen en beschikbare blokken voorgelezen. Hierdoor is de koppeling tussen de tijd en het beschikbare blok niet te bepalen voor gebruikers van voorleessoftware.

    • Gevolg:

      Gebruikers van voorleessoftware krijgen niet de juiste informatie.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  4. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Contentaudit: Op pagina oisterwijk.accommodatiehuur.nl/bookings/court/2 staan grijze tekst 'Stokeind hele sporthal' (HEX #848484) op een witte achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 3,7:1, waar dat minimaal 4.5:1 moet zijn. Dit contrastprobleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op oisterwijk.accommodatiehuur.nl/planboard/location/sporthal-stokeind.

      Op pagina oisterwijk.accommodatiehuur.nl/book staat een witte '1' op een blauwe achtergrond (HEX#007BFF). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 3.9:1 waar dat minimaal 4.5:1 moet zijn. Deze kleurencombinatie komt voor bij alle stappen in het reserveringsproces. Dit contrastprobleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op oisterwijk.accommodatiehuur.nl/content/handleiding en op oisterwijk.accommodatiehuur.nl/content/reserveringsvoorwaarden.

    • Gevolg:

      Een te laag contrast is problematisch voor mensen die slechtziend zijn.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  5. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Contentaudit: Deze bevinding is mogelijk technisch van aard: De focusrand die verschijnt op het selectievakje 'Informatieve mailings ontvangen' is lichtblauw (HEX #BFDEFF). Op de achtergrond (HEX #F8F9fFA) heeft deze focusrand een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 1.3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

    • Gevolg:

      Een te laag contrast is problematisch voor mensen die slechtziend zijn.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  6. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Contentaudit: Op de website komen verschillende pagina's voor die de paginatitel 'Reserveringssysteem - Accommodatiehuur.nl' hebben. Het gaat bijvoorbeeld om de pagina's oisterwijk.accommodatiehuur.nl/location/gymzaal-pannenschuur, oisterwijk.accommodatiehuur.nl/location/sporthal-stokeind en oisterwijk.accommodatiehuur.nl/location/gymzaal-de-coppele. Pagina's moeten een unieke paginatitel hebben die de inhoud van de pagina goed omschrijft.

    • Gevolg:

      Voor bezoekers is het verwarrend als pagina’s dezelfde naam hebben.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  7. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Contentaudit: Op pagina oisterwijk.accommodatiehuur.nl/content/reserveringsvoorwaarden is de link 'www.oisterwijk.nl...' opgemaakt met meerdere a-elementen. Eén a-element is alleen geplaatst op de letter 'l' in deze link en een ander a-element bevat helemaal geen content. Dit kan erg verwarrend zijn voor screenreadergebruikers. De link wordt niet goed voorgelezen, sommige letters worden apart voorgelezen en er is één link zonder toegankelijke naam. Zorg ervoor dat deze link correct wordt voorgelezen door deze linktekst op te maken met één a-element.

    • Gevolg:

      Bezoekers die het scherm niet kunnen zien kunnen niet weten dat deze links naar verschillende pagina's verwijzen.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Oplossing gevraagd bij de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Oisterwijk heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209