Verklaring van Visit Haarlemmermeer

Status toegankelijkheid https://visithaarlemmermeer.nl/

Gemeente Haarlemmermeer is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 21-03-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Haarlemmermeer streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Visit Haarlemmermeer.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Haarlemmermeer is beschikbaar via de link https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/register?w=haarlemmermeer

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Haarlemmermeer gepubliceerde informatie blijkt dat de website Visit Haarlemmermeer gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Haarlemmermeer is gevorderd met de toegankelijkheid van Visit Haarlemmermeer en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 17-11-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Haarlemmermeer.
Functie: Clustermanager Klant Contact Centrum.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 21-03-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@haarlemmermeer.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Haarlemmermeer

Het grootste deel van de toegankelijkheidsproblemen is al opgelost of wordt nog opgelost door de bouwer van de site. Een deel van de problemen ligt echter bij externe partijen zoals Spotler en Crowdriff. Deze problemen zijn nu niet op te lossen door ons. Hierover worden wel gesprekken gevoerd met de betrokken partijen.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Visit Haarlemmermeer : voldoet gedeeltelijk

De website Visit Haarlemmermeer is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Haarlemmermeer dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://visithaarlemmermeer.nl/sites/default/files/documents/WCAG%202.1%20AA%20inspectie%20-%20www.visithaarlemmermeer.nl%20-%201.1.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 01-11-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Haarlemmermeer dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Linksboven staat het logo van Visit Haarlemmermeer. Het aria-label is nu vervangen door een title-attribuut, dat is goed. Wat nog aangepast moet worden is het volgende: de afbeelding heeft als alternatieve tekst “Logo Visit HLMRmeer”. De alternatieve tekst moet de volledige zichtbare tekst gaan bevatten, dus “Visit Haarlemmermeer” in plaats van “Visit HLMRmeer”. Dit is ook van belang voor succescriterium 2.5.3, zie de beschrijving daar. https://visithaarlemmermeer.nl/

      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan onder “Jouw foto van Haarlemmermeer op onze site?...” meerdere foto's van Instagram. Deze content is nu geheel verborgen voor hulpsoftware, omdat er aria-hidden="true" is gebruikt. Dit is niet de bedoeling, zie ook succescriterium 1.3.1. De volgende problemen waren vorige keer geconstateerd bij deze content en zijn nog aanwezig: Het is duidelijk dat deze afbeeldingen van Instagram zijn doordat het Instagram icoon te zien is op de foto's. Elke foto is in de code een knop, deze knop heeft een aria-label. Dit aria-label overschrijft alle informatie die binnen de knop in tekst wordt gegeven. Het tekstalternatief “Instagram icon” van het svg-element is hierdoor niet meer beschikbaar voor hulpsoftware. Als er op een foto wordt geklikt, opent deze in een lightbox. Naast de foto staat een link om naar de pagina te gaan van degene die de foto heeft gepost. De zichtbare tekst is bijvoorbeeld “@visithaarlemmermeer”. Voor de link staat een Instagram icoon, dit icoon heeft geen alternatieve tekst. Het icoon heeft wel een aria-label, maar het icoon is ook verborgen met aria-hidden="true". Rechts onderin de hoek van de lightbox staat een klein logo van Visit Haarlemmermeer. Deze heeft de alternatieve tekst “[lang="en"]promotional material[/lang]”. Dit is geen goed tekstalternatief. Dit kan vervangen worden door een tekstalternatief als “Logo visit Haarlemmermeer”.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan eventueel aangepast worden.

      Op de pagina's staan meerdere afbeeldingen die ook als decoratief kunnen worden gezien. Zie bijvoorbeeld op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) de afbeeldingen bij de berichten onder “Artikelen die je niet mag missen”. Deze afbeeldingen hebben wel alternatieve teksten. De alternatieve teksten beschrijven wel goed wat er op de afbeelding te zien is, dat is in orde. Het is bij dit soort (meer decoratieve) afbeeldingen ook toegestaan om het alt-attribuut leeg te laten, zodat hulpsoftware de afbeelding kan negeren. Er moet dan wel in de HTML-code een leeg alt-attribuut aanwezig zijn in het img-element (alt=””). Als hiervoor wordt gekozen, is het goed om dit consistent toe te passen. Nu wordt er consistent overal wel een alternatieve tekst aangeboden, dat is ook goed.

    • Gevolg:

      HLMR is niet concreet genoeg voor de gebruiker. Hij/zij weet dan misschien niet wat daar de betekenis van is. Dit moet daarom volledig worden uitgeschreven.

    • Alternatief:

      Geen, dit wordt nog opgelost.

    • Maatregel:

      De bouwer van de website gaat dit oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      In de video op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/nieuws/haarlemmermeer-bezoeken-vanuit-amsterdam is op enkele momenten gesproken tekst aanwezig. Dit komt voor rond 0:08 seconden (Engelse gesproken tekst) en rond minuut 2:09 (Nederlands gesproken tekst). De ondertiteling moet overeen komen met wat er wordt gezegd en moet in dezelfde taal zijn als de gesproken taal. Deze ondertiteling is nodig voor mensen die het geluid van de video niet (goed) kunnen horen. Voor het grootste deel is er muziek te horen in de video. Er kan in de ondertiteling worden aangegeven dat er muziek aanwezig is en eventueel wat voor soort muziek (om de sfeer over te brengen). Er is nu alleen automatisch gegenereerde ondertiteling van YouTube aanwezig. Deze ondertiteling voldoet niet. Niet alle gesproken tekst wordt hierin ondertiteld. Wel worden er soms stukken tekst van de muziek ondertiteld, maar niet alles. Dit maakt het wat verwarrend.

    • Gevolg:

      Niet alle stukken van de video zijn ondertiteld, daarom is niet de gehele video voor mensen met een beperking te volgen.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Bij nieuwe video's wordt hier rekening mee gehouden en zal de gehele video zijn voorzien van ondertiteling.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/nieuws/haarlemmermeer-bezoeken-vanuit-amsterdam staat een video met visuele informatie. Deze informatie is niet beschikbaar voor blinde mensen en dus moet hier een alternatief voor komen. Dit kan door deze informatie in het audiospoor op te nemen of een apart audiospoor toe te voegen met deze auditieve informatie (de zogenaamde audiodescriptie). Ook mag voor dit succescriterium nog een volledig uitgeschreven transcript worden aangeboden waar deze en alle andere belangrijke informatie uit de video in wordt beschreven. Voor succescriterium 1.2.5 is dit laatste echter niet meer toegestaan. Dus voor het voldoen aan niveau AA is dat geen reële optie.

      Het gaat in deze video onder andere om teksten die in beeld komen. In het begin van de video staat er bijvoorbeeld “Visit Haarlemmermeer” en “I amsterdam”. Links onderin de video staat een aantal keer de locatie aangegeven, bijvoorbeeld “I amsterdam Store” en “Haarlem Central Station”. Aan het einde van de video staat de URL en verschillende logo's. Verder blijkt de informatie uit deze video ook uit het beeld: de mensen zitten bijvoorbeeld in een trein of bus of zijn in een museum. Iemand die niet kan zien, krijgt deze informatie niet mee.

    • Gevolg:

      De inhoud van de video met visuele informatie is niet beschikbaar voor mensen met een visuele beperking.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Bij nieuwe video's wordt hier rekening mee gehouden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  4. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Bij succescriterium 1.2.3 is de video op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/nieuws/haarlemmermeer-bezoeken-vanuit-amsterdam beschreven waar audiodescriptie of een media-alternatief ontbreekt, zie de beschrijving daar. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie verplicht (niveau AA), een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video niet (goed) kunnen zien.

    • Gevolg:

      Mensen met een visuele beperking kunnen niet de gehele video volgen.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      In volgende video's wordt hier rekening mee gehouden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2023
  5. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Het volgende is geconstateerd tijdens deze herinspectie.
      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan onder “Jouw foto van Haarlemmermeer op onze site?...” meerdere foto's van Instagram. Op het div-element dat deze content bevat, is nu aria-hidden="true" gebruikt. Hierdoor wordt deze content verborgen voor hulpsoftware. Voorleessoftware kan deze informatie nu niet meer voorlezen. Dit is een probleem voor mensen die de pagina niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware om deze content waar te nemen.

    • Gevolg:

      De instagramfeed kan nu niet worden bekeken door mensen met een visuele beperking.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit specifieke aria-label wordt door de bouwer verwijderd. Maar daarna is de instagramfeed nog steeds niet toegankelijk door een probleem bij de leverancier. Hierover zijn we in gesprek.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023
  6. SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      De problemen zijn voor een groot deel opgelost. Er zijn nog wat problemen aanwezig op sommige plekken.

      Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen staan koppen als "Actief & Natuur". Visueel is duidelijk welke afbeelding hier bij hoort. In de code staat de afbeelding boven de kop. Hierdoor kan de betekenisvolle volgorde niet bepaald worden door software. Dit kan worden opgelost door de afbeelding in de code onder de kop te plaatsen. De afbeelding kan wel visueel naast de kop blijven staan, dat is geen probleem. Op veel andere plekken is dit type probleem goed opgelost.

      Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/food-gastronomie/de-4-leukste-restaurants-aan-het-water-haarlemmermeer staan nu in de code de cijfers 1 tot en met 4 die visueel verborgen zijn. Deze cijfers staan in de code elke keer boven de kop waar deze bij horen. Hierdoor kan de betekenisvolle volgorde niet bepaald worden. Dit kan worden opgelost door het span-element met het cijfer (met class="h-visually-hidden") telkens in de kop zelf te plaatsen (dus binnen het h2-element). Dit is goed toegepast op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/routes/fortenfietsroute.

    • Gevolg:

      Voor de gebruiker is niet altijd duidelijk welke kop bij welke afbeelding hoort.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit wordt opgelost in de code.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  7. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Op meerdere pagina's staat onderaan een invoerveld onder de tekst "Meld je aan voor onze nieuwsbrief...". Hier moet een e-mailadres ingevuld worden. Voor dit invoerveld is een autocomplete-attribuut nodig bij het input-element. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van dit invoerveld. Dit kan door bijvoorbeeld het invoerveld al automatisch in te vullen. Het autocomplete-attribuut ontbreekt op dit moment bij dit invoerveld. Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes. Voor het e-mailadres is het autocomplete=”email”. Zie bijvoorbeeld https://visithaarlemmermeer.nl/, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/actief-natuur en meer.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden. Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ staat een formulier. Onder “Uw contactgegevens” staan meerdere velden die persoonlijke gegevens verzamelen. Hier zijn nu autocomplete-attributen aanwezig, dat is goed. Bij het veld "Tussenvoegsel" is nu de autocomplete-waarde "middle-name" gebruikt. Deze waarde bestaat niet en kan beter verwijderd worden. Er is geen autocomplete-waarde voor een tussenvoegsel, bij dit veld hoeft dus geen autocomplete gebruikt te worden.

    • Gevolg:

      Het is nu niet mogelijk voor gebruikers om velden in dit formulier automatisch te laten invullen.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit probleem ligt bij Spotler, de leverancier van dit formulier. We zijn met hen in gesprek over dit probleem, maar kunnen dit op dit moment niet zelf oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  8. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Een deel van de problemen is opgelost, er is nog een probleem aanwezig.

      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan onder “Jouw foto van Haarlemmermeer op onze site?...” foto's van Instagram. Als op een foto wordt geklikt, komt deze groot in beeld. Er staan dan een grijze tekst die aangeeft hoe lang geleden een foto is geplaatst, bijvoorbeeld “3d”. Het contrast van deze tekst is te laag: 3,4:1. Het contrast moet minstens 4,5:1 zijn.

    • Gevolg:

      Voor mensen met een visuele beperking (bijvoorbeeld kleurenblinden) is niet alles in de instagramfeed goed te lezen/bekijken. Het contrast tussen voorgrond en achtergrond is op sommige plekken te laag.

    • Alternatief:

      Geen. Als tijdelijke oplossing was de feed verborgen met een aria-hidden label. Maar ook dat voldoet niet aan de toegankelijkheidseisen, dus zal moeten worden teruggedraaid.

    • Maatregel:

      Dit probleem ligt bij Crowdriff, de bouwer van de feed. Op dit moment kunnen wij dit niet zelf oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  9. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Een deel van de problemen is opgelost, er is nog een probleem aanwezig.

      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan onder “Jouw foto van Haarlemmermeer op onze site?...” foto's van Instagram. Dit is duidelijk door het icoon van Instagram dat op elke foto linksboven staat. Het witte icoon heeft niet voldoende contrast op elke foto, het contrast moet minstens 3,0:1 zijn. Dit kan opgelost worden door dit icoon op een donkere achtergrond te plaatsen, zodat er altijd voldoende contrast is.

      Het volgende is geconstateerd tijdens deze herinspectie. Er is op sommige plekken een andere focusindicator dan tijdens de vorige inspectie. Deze heeft niet voldoende contrast. Zie bijvoorbeeld onderaan de pagina bij de knop "Verzenden" naast het invoerveld voor het e-mailadres (dit komt op meerdere pagina's voor, zie bijvoorbeeld https://visithaarlemmermeer.nl/). Er is een lichtgroene stippellijn op een donkergroene achtergrond, het contrast is 1,7:1. Het contrast moet minstens 3,0:1 zijn. Dit komt meer voor, zie ook op de homepage de link "Naar agenda". Zie ook de knop om de opties voor het delen te tonen, deze komt op meerdere pagina's voor. Dit komt meer voor.

    • Gevolg:

      Gebruikers met een visuele beperking kunnen het genoemde icoon misschien niet goed bekijken vanwege een te laag contrast tussen voorgrond en achtergrond.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Geen, dit probleem zit in een plugin van Crowdriff. Er worden wel gesprekken gevoerd met Crowdriff, maar wij kunnen dit als gemeente niet zelf oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  10. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Een groot deel van de problemen is goed opgelost, er is nog een probleem aanwezig.

      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan afbeeldingen van Instagram. Als een afbeelding met het toetsenbord wordt bediend, opent deze in het groot in een lightbox. De toetsenbordfocus blijft goed binnen de onderdelen van deze lightbox, dat is goed gedaan. Als de ligthbox weer wordt gesloten (door het kruisje met het toetsenbord te bedienen), moet de focus weer op een logische plek landen, namelijk op het item dat de lightbox opende. Nu gaat de focus na het sluiten van de lightbox naar het begin van de pagina. Dit is geen logische focusvolgorde. Iemand die met het toetsenbord navigeert, moet nu weer langs alle content van de pagina navigeren om weer bij de Instagram posts te komen.

    • Gevolg:

      Voor gebruikers die gebruik maken van toetsenbordbediening is dit gedeelte van de site niet goed te gebruiken.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit ligt bij Crowdriff, de leverancier van de instagramfeed. De fout zit in hun stukje code, dus dit kunnen wij momenteel niet zelf oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  11. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan onder “Jouw foto van Haarlemmermeer op onze site?...” meerdere foto's van Instagram. Als er op een foto wordt geklikt, opent deze in een lightbox. Naast de foto staat een link om naar de pagina te gaan van degene die de foto heeft gepost. De zichtbare tekst is bijvoorbeeld “@visithaarlemmermeer”. Er staat een aria-label op de link met de waarde “[lang="en"]visit user on social site[/lang]”. Het aria-label overschrijft de originele linktekst. Software kan hierdoor het linkdoel niet bepalen. Ook geeft het Instagram icoon visueel aan dat de link naar Instagram gaat, software kan dit niet bepalen.

      Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/shoppen/wickevoorter-stadsboeren-zelfoogsttuin-cruquius staat de kop “Contact”. Naast het adres staan drie links: “Website”, “Facebook” en “Instagram”. Visueel is duidelijk dat dit om pagina's van de Wickevoorter Stadsboeren gaat. Software kan dit linkdoel niet bepalen. Meerdere oplossingen zijn mogelijk. Er kan bijvoorbeeld een title-attribuut worden toegevoegd op de links met meer informatie. Zie ook pagina https://visithaarlemmermeer.nl/plan-je-bezoek/accommodaties/gastenverblijf-220-unieke-bb-lisserbroek.

      Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/yoga-de-natuur-park21-zomerweken-0 staat de link “Meer over”. Visueel is het duidelijk waar de link naar toe gaat. Software kan het linkdoel niet goed bepalen, er wordt alleen “Meer over” voorgelezen als de link wordt voorgelezen door hulpsoftware. Meerdere oplossingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld een (verborgen) linktekst met meer informatie of een title-attribuut.

      Het volgende is geconstateerd tijdens deze herinspectie. Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ staat het logo van Visit Haarlemmermeer links bovenaan. De link heeft een title-attribuut met de tekst "Naar de homepage". Deze link gaat echter niet naar de homepage van Visit Haarlemmermeer, maar gaat naar de huidige pagina. Dit linkdoel kan niet juist bepaald worden. Er is ook een link "Home", deze link gaat ook niet naar de homepage, maar naar een pagina zonder content. Deze link kan beter aangepast of verwijderd worden.

    • Gevolg:

      De instagramfeed is voor gebruikers die gebruik maken van voorleessoftware, niet goed te gebruiken en bekijken.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit probleem zit in de code van Crowdriff. Wij kunnen dit op dit moment daarom niet zelf oplossen. We zijn wel in gesprek met Crowdriff.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  12. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      De problemen zijn goed opgelost.

      Het volgende kleine probleem is nog geconstateerd tijdens deze herinspectie. Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ staat het veld "Locatie". Als hier een fout is gemaakt en het formulier wordt verzonden, wordt de rand van het veld rood. Het is dan niet zichtbaar als de focus op het veld komt.

    • Gevolg:

      Het is voor de gebruiker niet altijd duidelijk waar eventuele fouten zitten die gemaakt zijn in het formulier.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Dit wordt opgelost door de bouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  13. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Linksboven staat het logo van Visit Haarlemmermeer. Deze afbeelding werkt als link. De toegankelijkheidsnaam van deze link is nu "Logo Visit HLMRmeer". De toegankelijkheidsnaam van deze link moet de volledige zichtbare tekst van de afbeelding bevatten: “Visit Haarlemmermeer”. Dit is van belang voor mensen die spraakbediening gebruiken. Zij kunnen dan de zichtbare tekst inspreken om de link te bedienen. Dit kan worden opgelost door de alt-tekst aan te passen zodat deze de volledige zichtbare tekst bevat. Meerdere oplossingen zijn mogelijk.
      https://visithaarlemmermeer.nl/

      Op meerdere pagina's staat onderaan een invoerveld onder de kop “Blijf op de hoogte”. Er is een zichtbare tekst aanwezig boven het veld: “Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de laatste nieuwtjes.”. Het invoerveld heeft het verborgen label “Vul je e-mailadres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:”, dit is de toegankelijkheidsnaam van dit veld. De toegankelijkheidsnaam moet de zichtbare tekst bevatten. Een gebruiker van spraaksoftware kan dan de zichtbare tekst inspreken om naar het veld te navigeren. Er moet ook een goed zichtbaar label komen dat aangeeft wat er in het veld ingevuld moet worden, zie succescriterium 3.3.2. Het kan een oplossing zijn om het label dat nu verborgen is, zichtbaar te maken. Dan is de toegankelijkheidsnaam van het veld gelijk aan het zichtbare label van het veld. Zie bijvoorbeeld https://visithaarlemmermeer.nl/, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/actief-natuur en meer.

      Op de homepage (https://visithaarlemmermeer.nl/) staan onder “Jouw foto van Haarlemmermeer op onze site?...” meerdere foto's van Instagram. Als er op een foto wordt geklikt, opent deze in een lightbox. Naast de foto staat een link om naar de pagina te gaan van degene die de foto heeft gepost. De zichtbare tekst is bijvoorbeeld “@visithaarlemmermeer”. Deze link heeft een aria-label met de waarde “[lang="en"]visit user on social site[/lang]”. Dit is de toegankelijkheidsnaam van deze link, deze bevat nu niet de zichtbare tekst van de link. Meerdere oplossingen zijn mogelijk. Onder het overzicht met afbeeldingen staat een knop met de tekst “Laad meer”. Deze knop heeft een aria-label met de waarde “[lang="en"]Load more images[/lang]”, dit is de toegankelijkheidsnaam van deze knop. Deze naam bevat nu niet de zichtbare tekst.

      Er zijn meerdere velden die geen toegankelijkheidsnaam hebben, zie succescriterium 4.1.2. Er is soms wel placeholdertekst aanwezig. De toegankelijkheidsnaam moet de zichtbare tekst van het (toekomstige) zichtbare label gaan bevatten. Zie bijvoorbeeld het zoekveld op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/plan-je-bezoek/accommodaties. Dit komt meer voor.

      Er kunnen meer vergelijkbare problemen voorkomen.

    • Gevolg:

      Gebruikers die gebruik maken van voorleessoftware hebben nu geen volledig beeld van de bestemming waar de link/afbeelding hen naartoe leidt.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit probleem wordt opgelost door de bouwer van de website.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  14. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ is nu vrijwel alle tekst in het Nederlands, dat is goed aangepast. In dit formulier staan velden voor een datum en een tijd bij “Start programma” en bij “Einde programma”. Als hier een ongeldige datum wordt ingevuld, verschijnt een Engelse foutmelding als [lang="en"]"The Start programma date is invalid. Please enter a date in the correct format."[/lang]. Deze tekst moet nog worden vertaald naar het Nederlands of er moet een taalwisseling worden aangegeven voor deze Engelse tekst (met lang="en"). Als er een datum in het verleden wordt ingevuld en er is ook een tijd ingevuld, dan verschijnt de Engelse melding [lang="en"]"Start programma must be on or after 2022-11-01."[/lang]. Hier geldt hetzelfde voor.

    • Gevolg:

      Het is nu voor gebruikers niet duidelijk of bepaalde termen in het formulier in het Nederlands of het Engels zijn.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit wordt nog opgelost door de bouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  15. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/agenda staan aan de linkerkant filters. Onder “Wanneer” staat ook een filter voor de datum. Als hier een ongeldige datum wordt ingevuld (bijvoorbeeld 31-02-2023), verschijnt er geen foutmelding. De ingevulde datum wordt verwijderd en alle resultaten worden getoond. Er moet een foutmelding komen die beschrijft wat er fout is gegaan, bijvoorbeeld "U heeft een ongeldige datum ingevuld". Het kan nu voor sommige mensen onduidelijk zijn wat er fout is gegaan.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden.

      Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ zijn de foutmeldingen bij de velden instructies als “Titel is een verplicht veld”. Dit kan beter aangepast worden naar een foutmelding als “U heeft het verplichte veld 'Titel' niet ingevuld”. Dan is het door de melding duidelijk dat er een fout is gemaakt. Er is wel een algemene foutmelding aanwezig boven het formulier die aangeeft dat er fouten zijn gemaakt, daarom voldoet het wel. Een enkele foutmelding is nog in het Engels, zie succescriterium 3.1.2. Als er bij "Start programma" of "Einde programma" een datum in het verleden wordt ingevuld en er is ook een tijd ingevuld, dan verschijnt de Engelse melding [lang="en"]"Start programma must be on or after 2022-11-01."[/lang]. Hier kan het format van de datum beter aangepast worden naar het format in het formulier (dd-mm-jjjj).

    • Gevolg:

      Als gebruikers een foutieve datum invullen in het formulier, moet dat worden aangegeven. Dat is nu niet het geval. Daardoor zien gebruikers niet dat ze een fout maken en krijgen ze niet het juiste filter te zien.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Dit wordt opgelost door de bouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  16. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      Meerdere problemen zijn goed opgelost, er zijn nog een aantal problemen aanwezig.

      Op meerdere pagina's staat onderaan een invoerveld onder de kop “Blijf op de hoogte". Er is een tekst aanwezig: “Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de laatste nieuwtjes.”. Er staat echter niet wat er in het veld ingevuld moet worden: een e-mailadres. Dit kan worden opgelost door het verborgen label van dit veld dat in de code staat zichtbaar te maken bij het veld (zie ook succescriterium 2.5.3.) Meerdere oplossingen zijn mogelijk. Zie bijvoorbeeld https://visithaarlemmermeer.nl/, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/actief-natuur en meer.

      Op meerdere pagina's staat een specifiek zoekveld voor die pagina. Zie bijvoorbeeld pagina https://visithaarlemmermeer.nl/agenda. In het zoekveld staat de placeholdertekst “Wat wil je gaan doen?”. Deze placeholdertekst verdwijnt als er in het veld wordt getypt. Deze tekst moet als label buiten het veld geplaatst worden, zodat deze in beeld blijft. Zie ook https://visithaarlemmermeer.nl/plan-je-bezoek/accommodaties, https://visithaarlemmermeer.nl/routes en https://visithaarlemmermeer.nl/nieuws.

      Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ staan velden voor een datum en een tijd bij “Start programma” en bij “Einde programma”. Er is nu wel een apart label voor de datum, maar geen apart label voor de tijd. Ook is er bij de tijd geen instructie aanwezig die het verplichte format aangeeft, deze moet er ook komen (buiten het veld). Dit is bij de datum nu goed gedaan.

    • Gevolg:

      Voor gebruikers is het nu niet altijd duidelijk wat ze in een formulierveld moeten zetten (bijv. e-mailadres).

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Dit wordt opgelost door de bouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  17. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      Het volgende probleem is nog aanwezig. Op pagina https://visithaarlemmermeer.nl/plan-je-bezoek/praktische-informatie staat op regel 3 van de code het attribuut “xml:lang” dubbel in het element, dit geeft een parsefout. Dit kan dus opgelost worden door één attribuut te verwijderen.

      Omdat wijzigingen in de website kunnen leiden tot nieuwe parsefouten, wordt dit succescriterium in een herinspectie altijd opnieuw onderzocht. De volgende problemen zijn geconstateerd bij deze herinspectie.

      Op de homepage treedt nu een parsefout op voor een "stray end tag" van een link-element op regel 3 van de code. Deze parsefout kan worden opgelost door deze eindtag </link> te verwijderen. Dit komt op meer pagina's voor, zie ook pagina https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen, https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/actief-natuur en meer.

      Op pagina https://invoer.visithaarlemmermeer.nl/ zijn nu twee parsefouten voor "stray end tags" van fieldset-elementen op regel 2 van de code. Deze eindtags hebben geen begintags waar deze bij horen. Deze twee eindtags </fieldset> kunnen verwijderd worden.

      Parsefouten kunnen problemen veroorzaken met hulpsoftware. Een pagina kan gevalideerd worden met de W3C Validator: https://validator.w3.org/. Let op: niet alle errors die hier uit komen zijn parsefouten.

    • Gevolg:

      Gebruikers die gebruik maken van screenreaders kunnen hier mogelijk hinder van ondervinden.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Dit wordt opgelost door de bouwer

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      Een aantal van de elementen met technische problemen (bijvoorbeeld met de instagramfeed op de homepage en formulieren van Spotler) zijn niet door ons gebouwd maar door middel van code op onze site geplaatst. Dit ligt dus bij externe partijen, zoals Crowdriff en Spotler. We zijn in gesprek met deze partijen, maar gezien het feit dat het grote bedrijven zijn (Crowdriff is zelfs een Canadees bedrijf) is niet aannemelijk dat deze issues op korte termijn zullen worden opgelost.

    • Oorzaak:

      Zie veld hierboven.

    • Gevolg:

      Gebruikers met een visuele beperking kunnen een deel van de website niet goed zien en/of gebruiken. Bijvoorbeeld bepaalde formulieren en de fotofeed op de homepage.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      We zijn in gesprek met deze externe partijen om de issues in kaart te brengen en waar mogelijk te laten oplossen.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Als de externe partijen niet voornemens zijn om deze problemen op te lossen, ligt het buiten onze macht. In dat geval kan het niet door ons worden opgelost en blijven er een aantal toegankelijkheidsproblemen bestaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023

Onevenredige last

Gemeente Haarlemmermeer geeft aan nog niet aan alle eisen uit het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid te voldoen, omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. Onder het kopje afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard wordt dit door Gemeente Haarlemmermeer nader toegelicht. Zoek op 'De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last'.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20240424