Verklaring van 112NL
Status toegankelijkheid 112NL
Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) is wettelijk verplicht om deze mobiele applicatie te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze mobiele applicatie is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 15-11-2023
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS)
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de mobiele applicatie 112NL.
- Link naar de mobiele applicatie in de appstore:
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) is beschikbaar via de link https://www.landelijkemeldkamer.org/bibliotheek
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) gepubliceerde informatie blijkt dat de mobiele applicatie 112NL gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) is gevorderd met de toegankelijkheid van 112NL en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de mobiele applicatie toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 27-10-2023 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS).
Functie: Product Owner.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 15-11-2023.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via 112@landelijkemeldkamer.org
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.
Aanvullende informatie van Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS)
Voor de toegankelijkheid van 112 speelt de 112NL app een prominente rol. Daarom is het voldoen aan toegankelijkheidseisen een primaire doelstelling bij de doorontwikkeling van de app. Wel worden er keuzes gemaakt bij het prioriteren van verbeteringen. Onboarding of installeren heeft bijvoorbeeld een lagere prioriteit dan het daadwerkelijk kunnen gebruiken van de 112NL app.
De streefdatum waarop de mobiele applicatie volledig zal voldoen: 01-01-2099.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de mobiele applicatie 112NL : voldoet gedeeltelijk
De mobiele applicatie 112NL is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://www.landelijkemeldkamer.org/binaries/content/assets/klmo/wcag-2_1-aa-onderzoek-112nl-app-android-27-okt-2023.pdf
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 27-10-2023
- Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
- https://www.landelijkemeldkamer.org/binaries/content/assets/klmo/wcag-2_1-aa-onderzoek-112nl-app-ios-27-okt-2023.pdf
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 27-10-2023
- Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
- https://www.landelijkemeldkamer.org/binaries/content/assets/klmo/wcag-2_1-aa-onderzoek-112nl-app-android-27-okt-2023.pdf
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) dat de mobiele applicatie gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
- SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
De groene vinkjes bij de onboarding "start with 6" en "fill in 9 digits".
- Maatregel:
Alternatieve namen worden toegevoegd in versie 1.4.1 van de 112NL app
- Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
- Toelichting:
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is geen alternatief zolang deze afwijking bestaat, maar de kernfunctionaliteit wordt er niet door gehinderd.
- Maatregel:
In een volgende versie worden de bevindingen verwerkt
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er wordt geen alternatief geboden. De kernfunctionaliteit wordt hierdoor niet gehinderd.
- Maatregel:
In een volgende versie wordt een verbetering opgeleverd
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 1.3.4 - Weergavestand [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
De 112NL app leent zich niet voor landscape oriƫntatie.
- Maatregel:
Voorlopig geen, tenzij een volledig redesign mogelijk blijkt.
- Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
- Toelichting: De 112NL app in landscape modus maakt het ingewikkeld om overzicht te houden over de gecommuniceerde berichten tijden tekst-communicatie. Implementatie zal volledige redesign vragen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is geen alternatief, maar de hoofdfunctie van de 112NL app functioneert voldoende. Bij installatie en z.g. onboarding kan het handig zijn om wat hulp te vragen.
- Maatregel:
In een volgende versie worden verbeteringen doorgevoerd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is nog geen alternatief. Wel wordt telkens met de doelgroep van communicatief beperkten overlegt of e.e.a. acceptabel is.
- Maatregel:
Nog onduidelijk
- Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
- Toelichting: Mogelijk implementatie van Landscape (draaien van scherm). Maar dit heeft ook nadelige gevolgen voor de chat functionaliteit. De functie is ook alleen op mobiele devices te gebruiken, niet op een PC o.i.d.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is geen alternatief, maar de hoofdfunctie van de 112NL app functioneert voldoende. Bij installatie en z.g. onboarding kan het handig zijn om wat hulp te vragen.
- Maatregel:
In een volgende versie worden verbeteringen doorgevoerd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is geen alternatief, maar de hoofdfunctie van de 112NL app functioneert voldoende. Bij installatie en z.g. onboarding kan het handig zijn om wat hulp te vragen.
- Maatregel:
In een volgende versie worden verbeteringen doorgevoerd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is geen alternatief, maar de hoofdfunctie van de 112NL app functioneert voldoende. Bij installatie en z.g. onboarding kan het handig zijn om wat hulp te vragen.
- Maatregel:
In een volgende versie worden verbeteringen doorgevoerd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Er is geen alternatief, maar de hoofdfunctie van de 112NL app functioneert voldoende. Bij installatie en z.g. onboarding kan het handig zijn om wat hulp te vragen.
- Maatregel:
In een volgende versie worden verbeteringen doorgevoerd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
- SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
Hiervoor is nog geen alternatief.
- Maatregel:
In een volgende versie zal geprobeerd worden om ook tabbladen en knoppen te voorzien van uitspreekbare teksten.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2099
- SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
- Oorzaak:
- Gevolg:
- Alternatief:
De hoofdfunctie van de 112NL app wordt hier niet door gehinderd.
- Maatregel:
In een volgende versie worden verbeteringen doorgevoerd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
Andere toegankelijkheidsissues
(geen opgegeven)
Onevenredige last
Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) geeft aan nog niet aan alle eisen uit het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid te voldoen, omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. Onder het kopje afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard wordt dit door Landelijke Meldkamer Samenwerking (Politie/LMS) nader toegelicht. Zoek op 'De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last'.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240424