Verklaring van Veiligheidsregio Limburg-Noord
Status toegankelijkheid https://www.vrln.nl/
Veiligheidsregio Limburg-Noord is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 13-07-2023
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Veiligheidsregio Limburg-Noord
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Veiligheidsregio Limburg-Noord.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Veiligheidsregio Limburg-Noord is beschikbaar via de link https://www.vrln.nl/proclaimer
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door Veiligheidsregio Limburg-Noord gepubliceerde informatie blijkt dat de website Veiligheidsregio Limburg-Noord gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Veiligheidsregio Limburg-Noord is gevorderd met de toegankelijkheid van Veiligheidsregio Limburg-Noord en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 13-07-2023 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Veiligheidsregio Limburg-Noord.
Functie: afdelingshoofd Communicatie.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 13-07-2023.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via communicatie@vrln.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Neem dan contact met ons op via communicatie@vrln.nl.
Aanvullende informatie van Veiligheidsregio Limburg-Noord
Meer informatie over Veiligheidsregio Limburg-Noord vind u op de website: www.vrln.nl.
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 21-05-2024.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website Veiligheidsregio Limburg-Noord : voldoet gedeeltelijk
De website Veiligheidsregio Limburg-Noord is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Veiligheidsregio Limburg-Noord dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://www.vrln.nl/sites/vrln/files/2023-07/Toegankelijkheidsrapport%20Hertest%20Veiligheidsregio%20Limburg-Noord.pdf
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 22-05-2023
- Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
- https://www.vrln.nl/sites/vrln/files/2023-07/Toegankelijkheidsrapport%20Hertest%20Veiligheidsregio%20Limburg-Noord.pdf
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Veiligheidsregio Limburg-Noord dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
- SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
De alt-teksten voor de eerste afbeelding op de pagina is niet beschrijvend genoeg. Alt-teksten dienen te beschrijven wat er op de foto te zien is.
Een beter alternatief voor “Multi-inzet” zou kunnen zijn: “Snelweg waar allebei de rijrichtingen bezet zijn door meerdere brandweerwagens en ambulances en brandweermannen op de weg lopen”.
- Oorzaak:
Redactionele processen aanpassen
- Gevolg:
Mensen met voorleesfunctie weten onvoldoende waar afbeelding over gaat
- Alternatief:
Redactioneel aanpassen
- Maatregel:
Met redacteuren protocollen opnieuw doornemen en waar nodig aanpassen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
- Oorzaak:
Sommige teksten suggereren door hun visuele opmaak (lettergrootte, vet) dat het koppen zijn maar zijn niet als koppen opgemaakt (h2, h3, …). Het betreft concreet de koppen in de slider.
- Gevolg:
Bij voorleesfunctie importeert het niet goed
- Alternatief:
Kop is bruikbaar, probleem lossen we zo snel mogelijk op
- Maatregel:
Aanpassing aan opmaak
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
- Oorzaak:
Dit is nog niet opgelost sinds de initiële audit. Wanneer men tekst over een afbeelding positioneert, bestaat steeds het risico op contrastproblemen. Hier is dat het geval bij het item over de storing van Vodafone. De witte letters vallen niet duidelijk genoeg op tegen de achtergrond achter de tekst. Met een in de CSS ingestelde opacity kan men dit risico reduceren.
- Gevolg:
Persoon met visuele beperking kan tekst niet goed lezen
- Alternatief:
Probleem zo snel als mogelijk te verhelpen
- Maatregel:
Meer contrast tussen tekst en achtergrond
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
- Oorzaak:
Het volgende is nog niet opgelost uit de initiële audit: Het contrast tussen de oranje plus-knop (#f56a05) en de achtergrond (#f6f2fa) bedraagt bij hover slechts 2,74:1, wat onder het vereiste minimum van 3:1 ligt. Bij toetsenbordfocus (:focus-selector) doet zich geen contrastprobleem voor, dus men zou de stijlregels voor :focus eigenlijk ook bij :hover kunnen gebruiken.
- Gevolg:
Persoon met visuele beperking kan het niet goed bekijken
- Alternatief:
Probleem zo snel als mogelijk verhelpen
- Maatregel:
Contrast verhogen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
- Oorzaak:
Het volgende issue uit de initiële audit is nog niet opgelost:
Het contrast tussen de linkachtergrond (#30025e) en de aangrenzende kleur (#450287) bedraagt 1,24:1, wat onder het vereisete minimum van 3:1 ligt.
- Gevolg:
Persoon met visuele beperking kan het niet goed bekijken
- Alternatief:
Probleem zo snel als mogelijk verhelpen
- Maatregel:
Contrast verhogen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.2.2 - Pauzeren, stoppen, verbergen [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
- Oorzaak:
De page bevat een slider. Bezoekers moeten een carrousel of slideshow kunnen stoppen, pauzeren of verbergen wanneer de animaties langer dan 5 seconden blijven duren. Dat is hier niet het geval: de slideshow start automatisch opnieuw nadat de laatste slide getoond is.
Voeg onder, boven of naast de slider een knop toe om de animatie te pauzeren. (Nog beter is het om de animatie pas te laten beginnen wanneer de gebruiker op een startknop drukt.)
- Gevolg:
Voor mensen die niet goed tegen veel prikkels kunnen is het lastig om informatie tot zich te nemen
- Alternatief:
Probleem zo snel mogelijk oplossen
- Maatregel:
Technisch aanpassen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
- Oorzaak:
De controls van de slider zijn gelabeld, maar de labels zijn Engelstalig:
<div class="swiper-button-prev" id="swiper-button-prev-5" tabindex="0" role="button" aria-label="Previous slide" aria-controls="swiper-wrapper-876e7a21bda621c5" aria-disabled="false">….</div> <span class="swiper-pagination-bullet" tabindex="0" role="button" aria-label="Go to slide 2"></span> Geef de controls een Nederlands label. - Gevolg:
Iemand met visuele beperking krijgt te maken met Engelse teksten die mogelijk niet te begrijpen zijn
- Alternatief:
Probleem zo snel mogelijk oplossen
- Maatregel:
Technisch aanpassen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
Andere toegankelijkheidsissues
(geen opgegeven)
Onevenredige last
De maatregelen die Veiligheidsregio Limburg-Noord heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20240424